Religion, ethnic groups and processes of social stratification in the United States. Mexicans and Chinese citizens’ situation from a comparative perspective

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Universidad Autónoma de Baja California
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Abstract. Through this article we are offering a global view of a theory that explains and contributes to the understanding of the position of ethnic groups in the United States within the social hierarchy. This research is focused toward a comparative analysis of Mexican and Chinese groups starting considering the following Weberian statements: a) one that considers the influence of ideas and religious beliefs in the economic behavior of individuals, b) and, another one that conceives religions as ethical vehicles liable to inhibit or stimulate the process of social stratification. In sum, this deals trying to consider the influence of diverse elements of religious culture in the makeup of certain economic behavior and context which is capable of vitalizing or hindering group dynamism in the social scale. This behavior is remarkably related to: a) money in all its modalities, savings, expenses, investments, loans, etc., b) work and entrepreneur business, and c) family and communitarian solidarity. We also would like to emphasize on problems stemming from the practical applications of theory and method to the above mentioned phenomenon, emphasizing the productivity of concepts and analytical categories which are representative of a Methodological Individualism and Rational General Theory.
En este artículo hacemos una presentación breve y parcial de algunos resultados logrados en el marco de una tesis orientada a contribuir a la comprensión y explicación de la posición de los grupos étnicos de los Estados Unidos dentro de la jerarquía social. Abordamos el tema bajo un enfoque comparativo, considerando de manera particular los casos de los chinos y los mexicanos a partir de los siguientes postulados weberianos: a) el que considera la influencia de las ideas y creencias religiosas sobre el comportamiento económico de los individuos, y b) el que concibe las religiones como vehículos éticos susceptibles de inhibir o estimular los procesos de estratificación social. Se trata, en una palabra, de considerar la influencia de ciertos elementos de cultura religiosa en la formación de ciertas conductas económicas y contextos capaces de dinamizar o frenar los movimientos de los grupos dentro de la escala social. Dichas conductas se relacionan con los siguientes aspectos: a) el dinero en sus vertientes de gasto, ahorro y crédito; b) el trabajo y la iniciativa empresarial; c) la solidaridad familiar y comunitaria. Discutimos igualmente, y de manera no menos enfática, sobre problemas prácticos derivados de la aplicación del método y la teoría al fenómeno citado, procurando destacar la fecundidad de los conceptos y categorías de análisis propios al individualismo metodológico (IM) y el Modelo Racional General (MRG).
Palabras clave
ethnical groups, social stratification, religion, culture, cultural values, Social sciences, Economy, Credit, Sociology, Culture, social Perception, social Influence, political Sciences, international Relations, grupos étnicos, estratificación social, religión, cultura, valores culturales, Ciencias sociales, Economía, Crédito, Sociología, Cultura, Percepción social, Influencia social, Ciencias políticas, Relaciones internacionales
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