Publicación:
Archives, families and spectra in contemporary latinamerican documentary

dc.creatorVeliz, Mariano Sebastian
dc.date2020-03-26
dc.date.accessioned2021-06-03T03:54:20Z
dc.date.available2021-06-03T03:54:20Z
dc.descriptionThis article addresses a relevant phenomenon in Latin American audiovisual production in recent decades: the emergence of documentaries that proposed interventions on family archives to study the link between film and history. Santiago (Uma reflexão sobre o material bruto) by João Moreira Salles (2007) and La sombra by Javier Olivera (2015) configure family archives as counter-archives articulated between personal, family, national and film history. The objective of the article focuses on investigating the aesthetic and historiographical power of these interventions, carried out in the context of the archival turn themed by Hal Foster. The analysis of the films is based on the theoretical proposals of Marianne Hirsch, Roger Odin and Jacques Derrida, and is guided by a textual analysis methodology. The result of this study will allows us to perceive the power of the interventions on the archive as ways of rewriting the national and/or family histories.  en-US
dc.descriptionEste texto aborda un fenómeno relevante en la producción audiovisual latinoamericana de las últimas décadas: la emergencia de documentales que propusieron intervenciones sobre archivos familiares para estudiar la ligazón del cine y la historia. Santiago (Uma reflexão sobre o material bruto) de João Moreira Salles (2007) y La sombra de Javier Olivera (2015) posicionan a los archivos familiares como contra-archivos que se extienden entre las historias personales, familiares, nacionales y cinematográficas. El objetivo del artículo se centra en indagar la potencia estética e historiográfica de dichas intervenciones, realizadas en el contexto del giro al archivo tematizado por Hal Foster. El análisis de los films parte de las proposiciones teóricas de autores como Marianne Hirsch, Roger Odin y Jacques Derrida y se guía por una metodología de análisis textual. El resultado permite percibir la potencia de las intervenciones sobre el archivo audiovisual como formas de reescribir las historias nacionales y/o familiares.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.identifierhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/729
dc.identifier10.22234/recu.20200801.e453
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/7284
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Baja Californiaes-ES
dc.relationhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/729/568
dc.relationhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/729/572
dc.rightsDerechos de autor 2020 Mariano Sebastian Velizes-ES
dc.sourceCulturales; Vol. 8 (2020): Continuous Publication; 1-29en-US
dc.sourceCulturales; Vol. 8 (2020): Publicación Continua; 1-29es-ES
dc.source2448-539X
dc.source1870-1191
dc.subjectArchive, Latinamerican Documentary, Moreira Salles, Olivera, Housesen-US
dc.subjectarchivo, documental latinoamericano, Moreira Salles, Olivera, casases-ES
dc.titleArchives, families and spectra in contemporary latinamerican documentaryen-US
dc.titleArchivos, familias y espectros en el documental latinoamericano contemporáneoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES
dspace.entity.typePublication
Archivos