Lista de Comunidades

A continuación se muestra un listado de todas las comunidades, subcomunidades y colecciones. Haga clic sobre un nombre para ver su página principal.

Envíos recientes

Ítem
Efectos del uso del dispositivo celular sobre la saciedad en la conducta alimentaria
(Universidad Autónoma de Baja California., ) Zárate Salazar, Fabiola; Ortega González, Mauricio.
La alimentación puede ser analizada desde diferentes niveles científicos como el fisiológico, bioquímico, psicológico y social. Diversos estudios muestran que el comportamiento alimentario, en su dimensión psicológica, puede estar regulado por el uso de dispositivos electrónicos durante el consumo de alimentos. En concreto, la literatura en el área ha documentado la existencia de una relación directa entre la ingesta de alimentos y el uso del dispositivo celular cuando estos ocurren de manera simultánea. Su efecto más común es del tipo inhibitorio en la saciedad, lo que propicia una mayor ingesta de comida respecto de lo habitual. No obstante, poco se ha indagado si dicha relación varía en función del nivel complejidad de la actividad que se realiza con uso del celular, así como su relación temporal durante el consumo de alimentos. Con base en lo anterior, el objetivo del presente trabajo fue determinar los efectos del uso del dispositivo celular (complejidad e inhibición) sobre la saciedad durante el consumo de alimentos. Participaron cuatro estudiantes universitarias a quienes se les asignó una de las cuatro condiciones: 1) tarea simple, 2) tarea compleja, 3) intromisión de tarea simple o 4) intromisión de tarea compleja. El estudio consistió en una evaluación inicial, seis sesiones experimentales y una evaluación final. Los resultados coinciden parcialmente con lo reportado en la literatura en lo que refiere a las variaciones cuantitativas en el comportamiento debido al uso del dispositivo celular durante el consumo de alimentos. Se discute acerca del papel funcional que juegan las diferentes actividades contingentes en el comportamiento alimentario. Por último, se enlistan una serie de sugerencias a nivel metodológico para futuras investigaciones.
Ítem
Juego interactivo " Comunicación Verbal y No verbal"
(Universidad Autónoma de Baja California, Facultad de Ciencias Humanas, 2025-11) Ortiz Aguilar, María Concepción
Analyze the cultural differences in verbal and nonverbal communication between the East and the West through an interactive Wordwall game, with the purpose of identifying the distinctive characteristics of each communication style and fostering a critical and reflective attitude toward the historical and cultural transformations of the global environment.
Ítem
Página de apoyo interactiva – Unidad 2: Marco Jurídico del Comercio Exterior
(Universidad Autónoma de Baja California, Facultad de Ciencias Administrativas, 2025-11) Villalobos Torres, Paulina
This material corresponds to Unit 2 of the Foreign Trade course and provides a clear overview of key concepts such as international regulations, trade agreements, and basic logistics processes. Its main goal is to support students’ understanding of these topics and serve as a study guide throughout the course. It can be used in face-to-face or virtual classes, as well as for independent learning. The material was created using Google Sites, allowing the content to be organized into sections and complemented with additional resources. Its added value lies in offering an accessible, visually friendly, and easy-to-navigate format that enhances the learning experience.
Ítem
La documentación y las competencias del traductor en la traducción especializada
(Universidad Autónoma de Baja California, Facultad de Idiomas, 2025-11) Cázares Coronel, Diana Karelly
This audiovisual aid consists of three videos that introduce students to several key topics in specialized translation: its scope, the relevance of documentation, the variety of documentary sources available, and the competences required of specialized translators. The material was created in Canva and originally distributed through Blackboard for a virtual translation course. Within such virtual teaching modality, the resource supports flexible learning by allowing students to revisit the content as often as needed, at their own pace and according to their learning preferences, thereby strengthening the concepts they will later apply in subsequent activities.
Ítem
Material Video Obra de Teatro 2024-1 Detrás del poder
(Universidad Autónoma de Baja California, Facultad de Ciencias de Ingeniería y Tecnología, 2025-11) De la Vega Rodríguez, Marina Dolores; Lizárraga Medina, Eder Germán; Rosel Rolís, Manuel Javier; Vega, Yuridia
The audiovisual material presents a stage play titled “Detrás del poder.” The play explores the topic of employment law through dramatic art. Its main purpose is to show how employment law influences workers’ lives and the functioning of the industry. The play goal is that the student enhances the learning of the topic of employment law and industry through art. The knowledge supported by the play is based on the understanding that employment law is more than a set of norms; it is a cornerstone in the protection of workers’ rights and the promotion of fair and equitable labor environments. The play is designed to be used in the learning module “Legislación Laboral e Industrial”, which is part of the Industrial Engineering academic program. It belongs to the disciplinary stage of learning and is a mandatory module. The format of the didactic material is a video. The added value of the didactic material lies in the use of theatrical representation as a didactic strategy for addressing legal and normative matters. This approach makes it both relevant and innovative, as it allows students to relate legal theory to real world situations and helps them understand the practical application of laws.