Publicación:
Instagram: The search for happiness from the self-promotion of the image

dc.creatorBard Wigdor, Gabriela
dc.creatorMagallanes Udovicich, Mariana Loreta
dc.date2021-03-25
dc.date.accessioned2021-06-03T03:54:24Z
dc.date.available2021-06-03T03:54:24Z
dc.descriptionFrom a feminist and sociological approach to socioeconomic structures and emotions, as well as to new technologies, this work investigates the images published in Instagram as a strategy to capture the gaze, which can be capitalized on by followers and likes in young people between 20 and 35 years old. This qualitative research, carried out during the years 2019/2020 based on observations and semi-structured online and offline interviews, contributes to technological, cultural and affective reflections on the shaping of the gaze as a regulation mechanism in social networks. It reflects on the way in which what has been published responds to hegemonic aesthetics of beauty, class, consumption, and capacity, in a neoliberal context where individualism and liberal politicization of bodies prevails, as well as the uncertainty of the flexibility and lability of social rights that encourage self-demanding and individual responsibility for the trajectories that are built.en-US
dc.descriptionDesde un enfoque feminista y sociológico de las estructuras socioeconómicas y de las emociones tanto como de las nuevas tecnologías, este trabajo indaga en las imágenes que se publican en Instagram como estrategia para captar la mirada, capitalizable en seguidores y likes, en jóvenes de entre 20 y 35 años. Esta investigación, de carácter cualitativa, realizada durante los años 2019/2020 con base en observaciones y entrevistas semiestructuradas online y offline, contribuye a reflexiones tecnológicas, culturales y afectivas sobre la conformación de la mirada como mecanismo de regulación en redes sociales. Reflexiona sobre la manera en que lo publicado responde a estéticas hegemónicas de belleza, clase, consumos y capacitismos, en un contexto neoliberal donde prima el individualismo y la politización liberal de los cuerpos, la incertidumbre de la flexibilización y labilidad de los derechos sociales que fomentan la autoexigencia y la responsabilidad individual por las trayectorias que se logran construir.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.identifierhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/833
dc.identifier10.22234/recu.20210901.e519
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/7298
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Baja Californiaes-ES
dc.relationhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/833/611
dc.relationhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/833/617
dc.rightsDerechos de autor 2021 Gabriela Bard Wigdor, Mariana Loreta Magallanes Udoviciches-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceCulturales; Vol. 9 (2021): Continuous Publication; 1-29en-US
dc.sourceCulturales; Vol. 9 (2021): Publicación Continua; 1-29es-ES
dc.source2448-539X
dc.source1870-1191
dc.subjectEmotions, Stereotype, Social structure, Cultural hegemony, Social networks (online)en-US
dc.subjectemociones, estereotipo, estructura social, hegemonía cultural, redes sociales (en línea)es-ES
dc.titleInstagram: The search for happiness from the self-promotion of the imageen-US
dc.titleInstagram: La búsqueda de la felicidad desde la autopromoción de la imagenes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES
dspace.entity.typePublication
Archivos