Publicación:
Educating in the northern border of Chile: Cultural heritage challenging social exclusion

dc.coverageNorthern border of Chile. Present.en-US
dc.coverageFrontera norte de Chile. Actualidades-ES
dc.creatorMarín-Alaniz, Jair
dc.date2018-12-03
dc.date.accessioned2021-06-03T03:38:46Z
dc.date.available2021-06-03T03:38:46Z
dc.descriptionThe objective of this article is to understand the context of social exclusion faced by children of migrant families residing in Chile, as well as the use of intangible cultural heritage that they use in school spaces to advance towards social inclusion. From a qualitative methodology, the sample was integrated by professors and psychosocial team who work in a public school. The technique used for the collection of information was focus group. Content analysis was used to analyze the data. The results reveal a geography of social exclusion expressed in the neighborhood, work and school context. However, valuation of intangible cultural heritage is also identified as a tool to move towards social inclusion.     en-US
dc.descriptionEl objetivo de este artículo es comprender el contexto de exclusión social que enfrentan los niños y niñas de las familias migrantes que residen en Chile, así como el uso del patrimonio cultural inmaterial que utilizan en los espacios escolares para avanzar hacia la inclusión social. Desde una metodología cualitativa, la muestra fue integrada por profesores y un equipo psicosocial, quienes trabajan en una escuela pública. La técnica empleada para la recolección de información fue el grupo focal y para el análisis de los datos se utilizó el análisis de contenido. Los resultados revelan una geografía de la exclusión social que se expresa en el contexto barrial, laboral y escolar. Sin embargo, se identifica también la valoración del patrimonio cultural inmaterial como herramienta para avanzar hacia la inclusión social.es-ES
dc.formattext/html
dc.formattext/xml
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/epub+zip
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/xml
dc.formatapplication/epub+zip
dc.identifierhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/715
dc.identifier10.21670/ref.1819019
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6906
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad Autónoma de Baja Californiaes-ES
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/715/1479
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/715/1480
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/715/1481
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/715/1482
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/715/1503
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/715/1504
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/715/1505
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/715/1506
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Fronterizoses-ES
dc.sourceEstudios Fronterizos Revista; Vol. 19 (2018)en-US
dc.sourceEstudios Fronterizos; Vol. 19 (2018)es-ES
dc.source2395-9134
dc.source0187-6961
dc.subjectMigrationen-US
dc.subjectschoolen-US
dc.subjectsocial exclusionen-US
dc.subjectintangible cultural heritageen-US
dc.subjectSocial Sciencesen-US
dc.subjectEconomyen-US
dc.subjectSociologyen-US
dc.subjectCultureen-US
dc.subjectFamilyen-US
dc.subjectSocial institutionsen-US
dc.subjectSocial psychologyen-US
dc.subjectSocial perceptionen-US
dc.subjectRelationshipsen-US
dc.subjectCommunities, classes and racesen-US
dc.subjectSocial and cultural anthropologyen-US
dc.subjectCultural traits, customs and institutionsen-US
dc.subjectPolitical Sciencesen-US
dc.subjectInternational migrationen-US
dc.subjectEducationen-US
dc.subjectConversation and cultureen-US
dc.subjectMigraciónes-ES
dc.subjectescuelaes-ES
dc.subjectexclusión sociales-ES
dc.subjectpatrimonio cultural inmateriales-ES
dc.subjectCiencias socialeses-ES
dc.subjectEconomíaes-ES
dc.subjectSociologíaes-ES
dc.subjectCulturaes-ES
dc.subjectFamiliaes-ES
dc.subjectInstituciones socialeses-ES
dc.subjectPsicología sociales-ES
dc.subjectPercepción sociales-ES
dc.subjectRelaciones interpersonaleses-ES
dc.subjectComunidades, clases y razases-ES
dc.subjectAntropología social y culturales-ES
dc.subjectRasgos culturales, costumbres y las institucioneses-ES
dc.subjectCiencias políticases-ES
dc.subjectMigración internacionales-ES
dc.subjectEducaciónes-ES
dc.subjectConversación y culturaes-ES
dc.titleEducating in the northern border of Chile: Cultural heritage challenging social exclusionen-US
dc.titleEducando en la frontera norte de Chile: El patrimonio cultural desafiando la exclusión sociales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos