Publicación:
A decade of changes: Formal education and transborder linkages of young people in highly urbanized areas of the northern border

dc.creatorVargas Valle, Eunice Danitza
dc.date2015-07-01
dc.date.accessioned2021-06-03T03:37:45Z
dc.date.available2021-06-03T03:37:45Z
dc.descriptionIn the current migratory and economic context, this article analyzes the statistical associations between a set of educational indicators and two transborder linkages of young people in highly urbanized areas, having been born in the United States (USA) and living in households with crossborder workers, based on microdata from the 2010 Census. Further, the results of this analysis are compared with those obtained in 2000. Findings include the following: 1) the decrease in the number of young people living in households with crossborder workers and the increase of those born in the USA in the last decade; 2) the persistent positive association between being born in the USA and high school or university enrollment in 2010, in contrast to the negative association between these post-basic education variables and recent immigration from the USA; and 3) a null relationship between having crossborder workers at home and school enrollment at the post-basic level.en-US
dc.descriptionEn el contexto migratorio y económico contemporáneo, se examinan las asociaciones estadísticas entre una serie de indicadores educativos y dos nexos transfronterizos de los jóvenes en áreas muy urbanas de la frontera norte, haber nacido en Estados Unidos (EUA) y tener miembros del hogar que trabajan en EUA, utilizando los microdatos censales de 2010. Asimismo, se comparan los resultados de este análisis con los obtenidos en el 2000. Entre los hallazgos se ubican: 1) la disminución de los jóvenes con trabajadores transfronterizos en el hogar y el aumento de los jóvenes nacidos en EUA en la última década; 2) la persistente asociación positiva entre haber nacido en EUA y asistir a la preparatoria o a la universidad en 2010, contrario a la asociación negativa entre la asistencia escolar posbásica y la inmigración reciente de EUA; 3) la relación nula entre vivir en hogares con trabajadores transfronterizos y cursar educación formal posbásica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.formatapplication/epub+zip
dc.formatapplication/epub+zip
dc.identifierhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/521
dc.identifier10.21670/ref.2015.32.a05
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6852
dc.languageeng
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Baja Californiaes-ES
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/521/844
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/521/855
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/521/871
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/521/872
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/521/899
dc.relationhttps://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/521/900
dc.rightsDerechos de autor 2015 Estudios Fronterizoses-ES
dc.sourceEstudios Fronterizos Revista; Vol. 16 No. 32 (2015); 129-161en-US
dc.sourceEstudios Fronterizos; Vol. 16 Núm. 32 (2015); 129-161es-ES
dc.source2395-9134
dc.source0187-6961
dc.subjecteducationen-US
dc.subjectyouthen-US
dc.subjectAmerican citizenshipen-US
dc.subjectcrossborder employment.en-US
dc.subjectSocial sciencesen-US
dc.subjectStatisticsen-US
dc.subjectDemographyen-US
dc.subjectSociologyen-US
dc.subjectCultureen-US
dc.subjectSocial Structureen-US
dc.subjectThe social influenceen-US
dc.subjectThe city like an economic factoren-US
dc.subjectUrbanizationen-US
dc.subjectPolitical Scienceen-US
dc.subjectInternational Relationsen-US
dc.subjectEducationen-US
dc.subjecteducaciónes-ES
dc.subjectjóveneses-ES
dc.subjectciudadanía americanaes-ES
dc.subjectempleo transfronterizo.es-ES
dc.subjectCiencias socialeses-ES
dc.subjectEstadísticaes-ES
dc.subjectDemografíaes-ES
dc.subjectSociologíaes-ES
dc.subjectCulturaes-ES
dc.subjectEstructura sociales-ES
dc.subjectLa influencia sociales-ES
dc.subjectLa ciudad como un factor económicoes-ES
dc.subjectUrbanizaciónes-ES
dc.subjectCiencia políticaes-ES
dc.subjectRelaciones Internacionaleses-ES
dc.subjectEducaciónes-ES
dc.titleA decade of changes: Formal education and transborder linkages of young people in highly urbanized areas of the northern borderen-US
dc.titleUna década de cambios: Educación formal y nexos transfronterizos de los jóvenes en áreas muy urbanas de la frontera nortees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeCensuses and statistics; quantitative analysisen-US
dc.typeCensos y estadísticas; análisis cuantitativoes-ES
dspace.entity.typePublication
Archivos