Publicación:
Measuring the Quality of Service in the Financial Area of a Public University: Development and Validation of the Instrument

dc.creatorAlcantar Enríquez, Víctor Manuel
dc.creatorMaldonado-Radillo, Sonia Elizabeth
dc.creatorArcos Vega, José Luis
dc.date2014-12-19
dc.date.accessioned2021-06-03T03:04:55Z
dc.date.available2021-06-03T03:04:55Z
dc.descriptionThis research, consisting of a descriptive study with a non-experimental design, involved an analysis to determine the validity and reliability of an instrument composed of seventeen items aimed at assessing the quality of service in the financial area of a public university by means of four variables: tangibility, reliability, responsiveness and empathy. The methodological strategy included the design of the measuring instrument; verification of the validity of content and construct; and analysis of internal consistency by means of Cronbach’s alpha. The instrument was applied to 152 users of the service, attaining a reliability coefficient of 0.943. The results show that with respect to specific concepts, the questions were clear; nevertheless we found it necessary to relocate items and rename variables, which resulted in a valid and reliable instrument for measuring the quality of service in the context under study.en-US
dc.descriptionEsta investigación, descriptiva con diseño no experimental, tiene como objetivo presentar el análisis de la validez y confiabilidad de un instrumento constituido por 17 ítems que evalúan la calidad del servicio del área financiera de una universidad pública mediante cuatro variables: Tangibilidad, Confiabilidad, Capacidad de Respuesta y Empatía. La estrategia metodológica contempló el diseño del instrumento de medición, la verificación de la validez de contenido y de constructo, así como el análisis de la consistencia interna a través del alfa de Cronbach. El instrumento se aplicó a una muestra de 152 usuarios del servicio obteniendo un coeficiente de confiabilidad de 0.943; los resultados revelan que los ítems tienen buena claridad en relación al concepto específico, no obstante, se precisó la reubicación de los ítems y renombramiento de variables resultando válido y confiable como instrumento para medir la calidad del servicio en el contexto estudiado.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/560
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6131
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/560/1003
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/560/1014
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 17 No. 1 (2015)en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 1 (2015)es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectQuality serviceen-US
dc.subjectISO 9001en-US
dc.subject2008en-US
dc.subjectpublic universitiesen-US
dc.subjectCalidad del servicioes-ES
dc.subjectServPERFes-ES
dc.subjectuniversidades públicases-ES
dc.titleMeasuring the Quality of Service in the Financial Area of a Public University: Development and Validation of the Instrumenten-US
dc.titleMedición de la calidad del servicio en el área financiera de una universidad pública: Desarrollo y validación del instrumentoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
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