Publicación:
Metacognition and L2 listening. Observation of university-level teaching practices

dc.creatorHernandez Wilson, Jaqueline
dc.creatorIzquierdo, Jesús
dc.date2016-01-04
dc.date.accessioned2021-06-03T03:04:40Z
dc.date.available2021-06-03T03:04:40Z
dc.descriptionTheoretical and empirical research offers support for explicit instruction on metacognition and cognitive strategies as an effective way to improve L2 listening skills. This study is aimed at identifying whether both metacognition and cognitive strategies are worked on in a university-level French class on a daily basis. A second-year French-class teacher and his students (n=26) were observed during five listening-based sessions over a semester. Quantitative data was collected with regard to six dimensions of explicit metacognitive instruction of listening skills, using a teacher self-evaluation questionnaire, a student questionnaire and a structured observation. The results reveal implicit cognitive work during the pre-, while- and post-listening teaching stages. Nonetheless, strategy assessment, and the explicit teaching of metacognitive strategies for planning, monitoring, controlling and problem identifying, both remain controversial.en-US
dc.descriptionReferentes empírico-conceptuales sustentan que la enseñanza explícita de la metacognición y estrategias cognitivas son una forma efectiva de mejorar la comprensión oral en la segunda lengua (L2). El objetivo de este estudio fue identificar si ambos aspectos se trabajan cotidianamente en la clase de francés en el nivel universitario. Un profesor y sus estudiantes (n=26) de segundo año de francés fueron observados en cinco clases de comprensión oral durante un semestre. Se recolectaron datos cuantitativos con respecto a seis dimensiones de la enseñanza metacognitiva explícita de la comprensión oral, usando una autoevaluación docente, un cuestionario para estudiantes y una observación estructurada. Los resultados demuestran un trabajo cognitivo implícito en la secuencia pedagógica de la pre-escucha, la escucha y la pos-escucha. No obstante, la enseñanza explícita de las estrategias metacognitivas de planeación, monitoreo, control, identificación del problema y la evaluación de las estrategias aún quedan en controversia.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/494
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6114
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/494/1318
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/494/1336
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 18 No. 1 (2016)en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 18 Núm. 1 (2016)es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectaprendizaje de idiomases-ES
dc.subjectenseñanza del francéses-ES
dc.subjectcomprensión oral en L2es-ES
dc.subjectestrategias de aprendizajees-ES
dc.subjectmetacogniciónes-ES
dc.titleMetacognition and L2 listening. Observation of university-level teaching practicesen-US
dc.titleMetacognición y comprensión oral en L2. Estudio en nivel universitarioes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
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