Publicación:
Cultural Consumption of Book and Reading in Students of Secondary School in Jalisco

No hay miniatura disponible
Fecha
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
REDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Número de la revista
Resumen
Descripción
The aim of this study is to analyze the importance of variables of family socio-cultural level, size of locality of residence and gender in the cultural consumption of books and reading in students of secondary school (8° to 10° grades of basic education) in Jalisco. The method is descriptive, so surveys were used to measure the cultural consumption in teenagers through access, preferences and appreciation of books and reading. The sample is conformed by 2172 students of both sexes, ages between 12 to 17. The results show the inequalities in familiar socio-cultural level in patterns of books access, the age to start reading and people who inspire to read; similar patterns in pleasure and appreciation of reading among groups of localities by population size and gender differences in the preferences of books types. The discussion is about the consumption of these cultural patterns in the framework of the structural relation of familiar cultural capital and scholar capital.
El objetivo del artículo es presentar los resultados de un estudio de diagnóstico mediante encuesta cuyo objetivo es analizar el peso del género, localización geográfica y nivel sociocultural en el consumo del libro y la lectura en estudiantes de secundaria. La muestra está conformada por 2,230 adolescentes de ambos sexos y de 12 a 17 años de edad. Los resultados muestran los patrones de acceso a los libros, la frecuencia y el gusto por la lectura de acuerdo a las variables de género, localización y nivel sociocultural familiar. La discusión se refiere a la conformación de los patrones encontrados en referencia al capital cultural familiar, capital escolar y la conformación del joven-adolescente.
Palabras clave
Cultural users, Reading, Secondary school students, Sociocultural level, Gender., Consumo cultural, Libros, Lectura, Estudiantes.
Citación
Colecciones