Publicación:
Epistemic characteristics of Mapuche educational methods

dc.creatorQuilaqueo Rapimán, Daniel
dc.creatorQuintriqueo Millán, Segundo
dc.creatorTorres Cuevas, Héctor
dc.date2016-01-04
dc.date.accessioned2021-06-03T03:05:09Z
dc.date.available2021-06-03T03:05:09Z
dc.descriptionThis article presents the main epistemic characteristics of the educational methods used in Mapuche family education in communities in the Araucanía region, in Chile. The concept of epistemology is considered with regards to the production of practical, technical, symbolical and spiritual knowledge, as an epistemological critique of the monocultural nature of the school curriculum. The methodology used is qualitative research, based on Grounded Theory; the results shed light on the educational methods used in the learning and teaching of content relating to individuals and society, the setting in time and place, and spatial awareness. It is concluded that this kind of education is organized considering distinctive methods formulated on the basis of the rationale of Mapuche educational knowledge.en-US
dc.descriptionEn este artículo se develan las principales características epistémicas de los métodos educativos de la educación entregada en la familia mapuche de comunidades de la región de La Araucanía en Chile. Se considera el concepto de epistemología en cuanto a la producción de conocimientos prácticos, técnicos, simbólicos y espirituales, como crítica epistemológica de la monoculturalidad del currículum escolar. La metodología utilizada es la investigación cualitativa y se apoya en la Teoría Fundamentada. Los resultados dan cuenta de métodos educativos de aprendizaje y enseñanza de contenidos sobre persona y sociedad, ubicación temporal, territorial y orientación espacial. Se concluye que la formación se organiza considerando métodos propios construidos a partir de la racionalidad del conocimiento educativo mapuche.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/673
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6154
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/673/1329
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/673/1344
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 18 No. 1 (2016)en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 18 Núm. 1 (2016)es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectEpistemologíaes-ES
dc.subjectMétodos educativoses-ES
dc.subjectEducaciónes-ES
dc.titleEpistemic characteristics of Mapuche educational methodsen-US
dc.titleCaracterísticas epistémicas de los métodos educativos mapucheses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones