Publicación:
Impact of Conditional Monetary Transfers on the Academic Profession in Mexico: Different Times, Different Conditions

dc.creatorGil-Anton, Manuel
dc.creatorContreras Gómez, Leobardo Eduardo
dc.date2019-03-05
dc.date.accessioned2021-06-03T03:09:35Z
dc.date.available2021-06-03T03:09:35Z
dc.descriptionThis study explores the academic profession in Mexico at two times: when academic careers were governed by salaries, and the subsequent period in which they were regulated by “merit-based pay”. This analysis uses data from the study “The Changing Academic Profession (CAP) in Mexico” (2007) with respect to members of the National System of Researchers (SNI), and splits the sample into two groups: veterans and young academics, the former from the first period and the latter from the period when academic careers were shaped by Conditional Monetary Transfers (TMC, in Spanish). Three indicators were constructed: time taken to obtain a doctorate degree, time taken to hold a full-time position, and previous education upon entry into an academic career. The results of the comparison show that Conditional Monetary Transfers changed the timing of education and entry into the academic career, and the level of education of researchers beginning their career.en-US
dc.descriptionEste trabajo analiza la profesión académica en México en dos períodos: cuando la conducción de las trayectorias académicas era regulada por la vía salarial y, posteriormente, cuando se orientaron por el “pago por mérito”. El análisis emplea los datos de la investigación “La reconfiguración de la profesión académica en México” (2007) para los integrantes del Sistema Nacional de Investigadores, y divide la muestra en dos grupos: veteranos y jóvenes. Los primeros se ubican en la primera época y los segundos en la época en que las carreras académicas ya eran guiadas por las Transferencias Monetarias Condicionadas. Se construyeron tres indicadores: el lapso transcurrido para la obtención del doctorado, el tiempo que fue necesario para lograr el primer trabajo de tiempo completo y las condiciones formativas para el ingreso a la carrera académica. Los resultados de la comparación muestran que las Transferencias Monetarias Condicionadas modificaron los tiempos de formación e incorporación a la planta académica, así como los niveles formativos para iniciar las trayectorias.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/2443
dc.identifier10.24320/redie.2019.21.e01.2443
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6377
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/2443/1727
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/2443/1733
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/2443/1833
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 21 (2019); 1 - 15en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 21 (2019); 1 - 15es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectHigher educationen-US
dc.subjecteducational policyen-US
dc.subjecthigher education teaching personnelen-US
dc.subjectorganizational change.en-US
dc.subjectEnseñanza superiores-ES
dc.subjectpolítica educacionales-ES
dc.subjectpersonal docentees-ES
dc.subjectcambio organizacional.es-ES
dc.titleImpact of Conditional Monetary Transfers on the Academic Profession in Mexico: Different Times, Different Conditionsen-US
dc.titleImpacto de las Transferencias Monetarias Condicionadas en la profesión académica en México: distintos tiempos, diferentes condicioneses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones