Publicación: University Teacher’s Evaluation in Spain
dc.creator | Tejedor Tejedor, Francisco Javier | |
dc.creator | Jornet Meliá, Jesús Miguel | |
dc.date | 2008-08-01 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-03T03:02:23Z | |
dc.date.available | 2021-06-03T03:02:23Z | |
dc.description | This article intends to make a brief overview about the performance evaluation for university teachers in democratic Spain. It contents: a) considerations about teaching evaluation, in order to delimit the authors’ position in this matter, due to the fact that this position obviously conditions any revision; b) a brief summary of the history of university teachers evaluation in Spain during the last years, since the Spanish Constitution of 1978 approval; c) a typology of the evaluation plans, in order to define a map of the planning lines for evaluations applied in Spain; d) the technical guidelines for teachers´ evaluation and presentation of the current model, exampled by its application in the university of Salamanca; and e) as a conclusion, some considerations about the consequences of evaluation and its entailment with the professionalization of university teachers. | en-US |
dc.description | El presente artículo pretende hacer una breve revisión acerca de la evaluación del desempeño del profesorado universitario en la España democrática. Se presentan: a) unas reflexiones acerca de la evaluación de la docencia, para delimitar la posición de los autores, dado que ésta condiciona indudablemente cualquier revisión; b) una breve reseña histórica de la evaluación de los docentes universitarios en España en los últimos años, desde la aprobación de la Constitución Española de 1978; c) una tipología de planes de evaluación, para definir un mapa acerca de las líneas de los planes evaluación que se aplican en España; d) las pautas técnicas para evaluar al profesorado y la presentación del modelo actual, ejemplificado en virtud de su aplicación en la universidad de Salamanca; y e) a modo de conclusión, unas reflexiones acerca de las consecuencias de la evaluación y su vinculación con la profesionalización de los docentes universitarios. | es-ES |
dc.format | text/html | |
dc.format | application/pdf | |
dc.identifier | https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/199 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12930/6054 | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | REDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE). | es-ES |
dc.relation | https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/199/1273 | |
dc.relation | https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/199/339 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativa | es-ES |
dc.source | Revista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 10 (2008) | en-US |
dc.source | Revista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 10 (2008) | es-ES |
dc.source | 1607-4041 | |
dc.subject | Teaching evaluation | en-US |
dc.subject | evaluation methods | en-US |
dc.subject | teacher improvement | en-US |
dc.subject | higher education. | en-US |
dc.subject | Evaluación de profesores | es-ES |
dc.subject | métodos de evaluación | es-ES |
dc.subject | profesionalización del docente | es-ES |
dc.subject | educación superior. | es-ES |
dc.title | University Teacher’s Evaluation in Spain | en-US |
dc.title | La evaluación del profesorado universitario en España | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dspace.entity.type | Publication |