Publicación:
University Teacher’s Evaluation in Spain

dc.creatorTejedor Tejedor, Francisco Javier
dc.creatorJornet Meliá, Jesús Miguel
dc.date2008-08-01
dc.date.accessioned2021-06-03T03:02:23Z
dc.date.available2021-06-03T03:02:23Z
dc.descriptionThis article intends to make a brief overview about the performance evaluation for university teachers in democratic Spain. It contents: a) considerations about teaching evaluation, in order to delimit the authors’ position in this matter, due to the fact that this position obviously conditions any revision; b) a brief summary of the history of university teachers evaluation in Spain during the last years, since the Spanish Constitution of 1978 approval; c) a typology of the evaluation plans, in order to define a map of the planning lines for evaluations applied in Spain; d) the technical guidelines for teachers´ evaluation and presentation of the current model, exampled by its application in the university of Salamanca; and e) as a conclusion, some considerations about the consequences of evaluation and its entailment with the professionalization of university teachers.en-US
dc.descriptionEl presente artículo pretende hacer una breve revisión acerca de la evaluación del desempeño del profesorado universitario en la España democrática. Se presentan: a) unas reflexiones acerca de la evaluación de la docencia, para delimitar la posición de los autores, dado que ésta condiciona indudablemente cualquier revisión; b) una breve reseña histórica de la evaluación de los docentes universitarios en España en los últimos años, desde la aprobación de la Constitución Española de 1978; c) una tipología de planes de evaluación, para definir un mapa acerca de las líneas de los planes evaluación que se aplican en España; d) las pautas técnicas para evaluar al profesorado y la presentación del modelo actual, ejemplificado en virtud de su aplicación en la universidad de Salamanca; y e) a modo de conclusión, unas reflexiones acerca de las consecuencias de la evaluación y su vinculación con la profesionalización de los docentes universitarios.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/199
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6054
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/199/1273
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/199/339
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 10 (2008)en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 10 (2008)es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectTeaching evaluationen-US
dc.subjectevaluation methodsen-US
dc.subjectteacher improvementen-US
dc.subjecthigher education.en-US
dc.subjectEvaluación de profesoreses-ES
dc.subjectmétodos de evaluaciónes-ES
dc.subjectprofesionalización del docentees-ES
dc.subjecteducación superior.es-ES
dc.titleUniversity Teacher’s Evaluation in Spainen-US
dc.titleLa evaluación del profesorado universitario en Españaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones