Publicación:
Teaching Practices and Beliefs of University Teachers in Chile

dc.creatorMontanares, Elizabeth Gloria
dc.creatorJunod López, Pablo Antonio
dc.date2018-02-09
dc.date.accessioned2021-06-03T03:08:31Z
dc.date.available2021-06-03T03:08:31Z
dc.descriptionThis paper discusses the teaching practices and beliefs of university teachers in the city of Temuco in Chile. To that effect, twelve university teachers working with fourth and fifth-level students in a health degree were asked open-ended questions. Data analysis followed the principles of grounded theory (GT) methodology. Open coding was used for the analysis, which produced the category “Teaching practices and beliefs” and four sub-categories: 1) educational planning, 2) teaching methodology, 3) an epistemological model of teaching, and 4) the micro-curriculum. The results of the study show that, as part of their teaching beliefs, teachers place value on practices that make it easier for students to participate and be active in class, but which are also inflexible and restricted by aspects such as planning and previously established programs. Consequently, they need to examine the basis of their beliefs and pedagogical knowledge more thoroughly to inject new meaning into their work in the classroom, thus improving education at this level.en-US
dc.descriptionEste artículo discute las creencias y prácticas de enseñanza de profesores universitarios en Temuco (Chile). Para ello se aplicó una encuesta con preguntas abiertas a 12 profesores que imparte en los niveles 4o. y 5o. de una carrera del área de la salud. Para el análisis de los datos se utilizó la metodología de la Teoría Fundamentada (TF) y se consideró la codificación abierta, de la cual emergió la categoría Creencias y Prácticas de enseñanza, y cuatro subcategorías: 1) Planificación de la enseñanza, 2) Metodología de enseñanza 3) Modelo epistemológico de enseñanza y 4) Microcurrículum. Los resultados del estudio muestran que dentro de las creencias de los profesores sobre la enseñanza, se valoran prácticas que si bien facilitan que el estudiante participe de forma activa en el aula, son rígidas y están limitadas por elementos como la planificación y los programas previamente construidos; por consiguiente, requieren profundizar en el origen de sus creencias y conocimientos pedagógicos para resignificar su quehacer en el aula y mejorar la educación en este nivel.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1383
dc.identifier10.24320/redie.2018.20.1.1383
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6267
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1383/1609
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1383/1618
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1383/1862
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 No. 1 (2018); 93 - 103en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 Núm. 1 (2018); 93 - 103es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjecteducación de la saludes-ES
dc.subjectpedagogíaes-ES
dc.subjectmedios pedagógicoses-ES
dc.titleTeaching Practices and Beliefs of University Teachers in Chileen-US
dc.titleCreencias y prácticas de enseñanza de profesores universitarios en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones