Publicación:
Psychometric Properties of a Scale Measuring Cyber-Victimization in University Students

dc.creatorValdés Cuervo, Ángel Alberto
dc.creatorCarlos Martínez, Ernesto Alonso
dc.creatorTorres Acuña, Gisela Margarita
dc.date2018-12-12
dc.date.accessioned2021-06-03T03:08:55Z
dc.date.available2021-06-03T03:08:55Z
dc.descriptionThis study analyzes the psychometric properties of a scale used to measure cyber-victimization in students of higher education. The research involved 686 students, of which 380 were male (M=19.92; SD=1.83 years) and 306 female (M=18.5; SD=1.72 years), from six higher education institutions in a state in northwestern Mexico. It was found that the bimensional model that measures denigration and identity theft showed better fit indices. The questionnaire showed factorial invariance for both sexes (configural and partial metric), evidence of concurrent validity – as its scores bear a relation to traditional victimization – and adequate reliability. The study concludes that the scale has psychometric properties that enable its use in measuring cyber-victimization in students of higher education.en-US
dc.descriptionSe analizaron las propiedades psicométricas de la escala para medir Cibervictimización en estudiantes de Educación Superior. Participaron 686 estudiantes, 380 hombres (M=19.92, DE=1.83 años) y 306 mujeres (M=18.5, DE=1.72 años) de seis instituciones de educación superior de un Estado del noroeste de México. Se encontró que el modelo bidimensional que mide denigración y usurpación de identidad presenta mejores índices de ajuste. El cuestionario mostró invariancia factorial para ambos sexos (configuracional y métrica parcial), evidencias de validez concurrente, ya que sus puntajes se relacionan con los de victimización tradicional, y adecuada fiabilidad. Se concluyó que la escala posee propiedades psicométricas que permiten su utilización en la medición de la cibervictimización en estudiantes de educación superior.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1841
dc.identifier10.24320/redie.2018.20.4.1841
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6319
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1841/1693
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1841/1713
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1841/1894
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 No. 4 (2018); 11 - 23en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 Núm. 4 (2018); 11 - 23es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectCybervictimizationen-US
dc.subjectvalidityen-US
dc.subjectreliabilityen-US
dc.subjecthigher education.en-US
dc.subjectCiberacosoes-ES
dc.subjectvalidezes-ES
dc.subjectfiabilidades-ES
dc.subjecteducación superior.es-ES
dc.titlePsychometric Properties of a Scale Measuring Cyber-Victimization in University Studentsen-US
dc.titlePropiedades psicométricas de una escala para medir cibervictimizacion en universitarioses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones