Publicación:
Latent beliefs of Spanish emeritus faculty: characteristics of good practice

dc.creatorMendioroz Lacambra, Ana
dc.creatorFiz Poveda, Reyes
dc.date2016-01-04
dc.date.accessioned2021-06-03T03:05:46Z
dc.date.available2021-06-03T03:05:46Z
dc.descriptionThis study collects, systematizes and represents expert knowledge from 105 Spanish emeritus professors, with the aim of making this knowledge apparent and useful for universities and society. The ‘knowledge elicitation’ and ‘knowledge capturing’ methodologies have made it easier to reconstruct their experiences and beliefs, which have influenced their academic practices. Information was collected by interviews, which, through autobiographical narratives, enabled the identification of phases in their professional development and changes in their ideas about university. Intra- and inter-subject data analysis was based on the category model, with a conventional statistical and qualitative focus. The conclusions follow the line of previous studies and provide significant data on a group that has not been greatly studied in Spain. The applied research focuses on developing a computing device in collaboration with the Florida Institute for Human and Machine Cognition (IHMC).en-US
dc.descriptionEsta investigación recupera, sistematiza y representa el conocimiento experto de 105 profesores eméritos españoles, con el objeto de hacerlo visible y útil para la universidad y la sociedad. Las metodologías knowledge elicitation y knowledge capturing han facilitado la reconstrucción de sus experiencias y creencias, que han influido en su práctica académica. La información se ha recogido por medio de entrevistas que han permitido, mediante la narración autobiográfica, identificar fases de su desarrollo profesional y variaciones que han experimentado sus ideas en torno a la universidad. El análisis de los datos intra e inter-sujetos se ha basado en el modelo de categorías, con una orientación cualitativa y estadística convencional. Las conclusiones, en la línea de investigaciones precedentes, aportan datos significativos sobre un colectivo poco estudiado en España. La investigación aplicada se centra en desarrollar un dispositivo informático en colaboración con el Institute for Human and Machine Cognition (IHMC) de Florida.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/789
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6177
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/789/1331
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/789/1346
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 18 No. 1 (2016)en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 18 Núm. 1 (2016)es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectEméritoses-ES
dc.subjectknowledge elicitationes-ES
dc.subjectknowledge capturinges-ES
dc.titleLatent beliefs of Spanish emeritus faculty: characteristics of good practiceen-US
dc.titleCreencias implícitas del profesorado emérito español: características de buena praxises-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones