Publicación:
Changes in productivity in Spanish public universities, 2002-2009

dc.creatorVázquez Rojas, Angélica María
dc.creatorPérez-Esparrells, Carmen
dc.date2016-01-05
dc.date.accessioned2021-06-03T03:04:45Z
dc.date.available2021-06-03T03:04:45Z
dc.descriptionThis article analyzes the change in productivity in 47 Spanish universities using the Malmquist index from 2002 to 2009. The input included in the analysis consists of full-time teaching and research staff and current expenditure on goods and services, whereas the products are the number of graduates and annual scientific production per university. By using this methodology, productivity growth can be split into two parts: change in technical efficiency and technological change. The results show that an annual average change in productivity of -1.1% was recorded across all universities, with a range between -15.2% and 18.3%, which confirms the hypothesis that the Spanish Public University System is greatly heterogeneous regarding change in productivity over time. However, there are some considerable differences in the change in productivity over time when only research and only teaching are analyzed, with an annual average growth of 14.6% and 6.1% respectively. In the case of research activity, the positive changes are mainly the result of technological progress and greater productivity encouraged by the incentive system for high-impact research by teachers.en-US
dc.descriptionEn este artículo se analiza la evolución de la productividad en 47 universidades españolas mediante el Índice de Malmquist durante el período 2002-2009. Los insumos incluidos en el análisis son el Personal Docente e Investigador equivalente a tiempo completo, gastos corrientes en bienes y servicios, mientras los productos son el Número de graduados y la Producción Científica anual por universidad. Utilizando esta metodología, el crecimiento de la productividad se puede descomponer en dos componentes: cambio en la eficiencia técnica y el cambio tecnológico. Los resultados indican que el cambio de la productividad registró un promedio anual de -1.1% en todas las universidades, con un rango entre -15.2% y 18.3%, lo que confirma la hipótesis de una gran heterogeneidad en el Sistema Universitario Público Español respecto del cambio en productividad a lo largo del tiempo. Sin embargo, existen notables diferencias respecto del cambio en productividad a lo largo del tiempo cuando se analiza sólo investigación y sólo docencia, con un crecimiento promedio anual de 14.6% y 6.1% respectivamente. En el caso de la actividad de investigación los cambios positivos fueron derivados principalmente del progreso tecnológico y la mayor productividad inducida por el sistema de incentivos a la investigación de alto impacto de los profesores.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/512
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6118
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/512/1332
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/512/1347
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 18 No. 1 (2016)en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 18 Núm. 1 (2016)es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectProductividades-ES
dc.subjectUniversidades-ES
dc.subjectEspañaes-ES
dc.titleChanges in productivity in Spanish public universities, 2002-2009en-US
dc.titleCambios de la productividad en las universidades públicas españolas, 2002-2009es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones