Publicación:
Analysis of the Learning Gap between Indigenous and Non-Indigenous Elementary Students in Mexico

dc.creatorBlanco, Emilio
dc.date2019-05-13
dc.date.accessioned2021-06-03T03:09:11Z
dc.date.available2021-06-03T03:09:11Z
dc.descriptionThe objective of this article is to estimate the relative weight of socioeconomic, academic and cultural factors in the learning disadvantages of indigenous elementary students in Mexico. To this end, hierarchical linear and Oaxaca-Blinder models were specified to analyze and decompose the learning gap between indigenous and non-indigenous students, on the basis of microdata from the National Plan for Learning Assessment (PLANEA) 2015. The main results are 1) beyond individual differences, many of these differences are explained by the percentage of indigenous students in schools (the compositional effect); 2) these differences are greatly reduced when socioeconomic and academic factors are controlled for (especially the former); and 3) although socioeconomic factors account for most of the gap, students’ academic trajectories and the characteristics of the schools they attend take on greater relevance in explaining differences in mathematics and the specific disadvantage experienced by students who learned an indigenous language first.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este artículo es estimar el peso relativo que –sobre la desventaja de aprendizajes de los alumnos indígenas de enseñanza primaria en México– tienen los factores socioeconómicos, escolares y culturales. Para esto se especifican modelos jerárquico-lineales y Oaxaca-Blinder, para analizar y descomponer la brecha de aprendizajes entre alumnos indígenas y no indígenas, sobre los microdatos del Plan Nacional para la Evaluación de los Aprendizajes (PLANEA) 2015. Los principales resultados son: 1) además de las diferencias entre individuos, una parte importante de las diferencias se explica por el porcentaje de alumnos indígenas en las escuelas (efecto composicional); 2) estas diferencias se reducen significativamente al controlar por factores socioeconómicos y escolares (especialmente, por los primeros); 3) si bien los factores socioeconómicos dan cuenta de la mayor parte de la brecha, la trayectoria escolar de los alumnos y las características de las escuelas a las que asisten, adquieren mayor peso para explicar las diferencias en matemáticas, y la desventaja específica de los alumnos que aprendieron primero una lengua indígena.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1941
dc.identifier10.24320/redie.2019.21.e16.1941
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6330
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1941/1765
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1941/1766
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1941/1818
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 21 (2019); 1 - 15en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 21 (2019); 1 - 15es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectLearning gapen-US
dc.subjectindigenous peoplesen-US
dc.subjectprimary educationen-US
dc.subjectBrecha de aprendizajees-ES
dc.subjectpoblación indígenaes-ES
dc.subjectenseñanza primaria.es-ES
dc.titleAnalysis of the Learning Gap between Indigenous and Non-Indigenous Elementary Students in Mexicoen-US
dc.titleAnálisis de la brecha de aprendizaje entre indígenas y no indígenas en la enseñanza primaria en Méxicoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
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