Publicación:
Moral and Ethical Issues: Are they the Missing Links in University Programs?

dc.creatorGuerrero Useda, María Eugenia
dc.creatorGómez Paternina, Diomedes Andrés
dc.date2013-04-30
dc.date.accessioned2021-06-03T03:03:08Z
dc.date.available2021-06-03T03:03:08Z
dc.descriptionNow that there is greater consensus on the merit of teaching ethics and continuing the moral education of youth at the university level, it is necessary to determine what constitute core values and the pedagogical conditions necessary for teaching them. This article presents the results of research that attempts to establish the function effectively assigned to the teaching of ethics and moral education in the context of higher education. Based on documentary research, followed by a comparative study with theoretical sampling, we found that while 52% of the programs reviewed had at least one course related to the teaching of ethics, there were no contents geared specifically to the teaching of moral action. In law and medicine the trend toward professional ethics prevails, while engineering programs veer towards issues of social responsibility. Judging by our analysis of 120 course subjects, moral training of the individual is absent from university curricula.en-US
dc.descriptionHoy en día, existiendo mayor consenso sobre la virtud de enseñar ética y de continuar la educación moral de los jóvenes en el ámbito universitario, es preciso determinar ¿cuáles son los valores fundamentales y cuáles las condiciones pedagógicas de su enseñanza? Este artículo presenta los resultados de una investigación tendiente a establecer la función realmente asignada a la enseñanza de la ética y a la educación moral de la persona en el contexto universitario. A partir de una investigación documental, seguida de un estudio comparado con muestreo teórico, se encontró que mientras el 52% de los programas revisados tenían al menos un curso asociado a la enseñanza de la ética, no hay contenidos orientados específicamente a la educación de la acción moral. En las carreras de derecho y medicina prima la tendencia hacia la ética profesional, mientras en ingeniería civil se encaminan a la responsabilidad social. Se concluyó, a partir del análisis del contenido de 120 asignaturas, que la formación moral de la persona sigue ausente del currículo universitario.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/338
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6080
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/338/542
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/338/541
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 15 No. 1 (2013)en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 1 (2013)es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectUniversity educationen-US
dc.subjectteaching and learning processesen-US
dc.subjectmoral and ethical formationen-US
dc.subjectdeontology.en-US
dc.subjectEducación superiores-ES
dc.subjectenseñanzaes-ES
dc.subjectéticaes-ES
dc.subjectformación morales-ES
dc.subjectdeontología.es-ES
dc.titleMoral and Ethical Issues: Are they the Missing Links in University Programs?en-US
dc.titleEnseñanza de la ética y la educación moral, ¿permanecen ausentes de los programas universitarios?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones