Publicación:
Theory of Academic Capitalism in Higher Education Studies

dc.creatorBrunner, José Joaquín
dc.creatorLabraña Vargas, Julio Roberto
dc.creatorGanga, Francisco
dc.creatorRodríguez-Ponce, Emilio
dc.date2019-10-28
dc.date.accessioned2021-06-03T03:09:45Z
dc.date.available2021-06-03T03:09:45Z
dc.descriptionThe purpose of this article is to examine the diffusion and reception of the Anglo-American theory of academic capitalism in the specialized literature on higher education. First, documents indexed in Google Scholar that in their title include the terms “academic capitalism” in English, and their corresponding translations into Spanish and Portuguese, are identified and their impact in the specialized literature assessed through citation accounting. Further, the conceptual characteristics and content of these documents are examined. The results show differences in the use of academic capitalism theory. While in the Anglo-American literature this theory is used for empirical analysis and theory building, in the case of Spanish and Portuguese it becomes, without any adaptation of that theory, a medium for describing and critically assessing the present state of Latin-American higher education. In the concluding part, some research challenges are presented.en-US
dc.descriptionEste artículo examina la difusión y recepción del enfoque angloamericano del academic capitalism en el campo internacional de estudios de la educación superior. En primer lugar se identifican los documentos indexados por Google Scholar cuyos títulos contiene las palabras “academic capitalism” en inglés, español y portugués con el objetivo de conocer, mediante contabilidad de citas, su impacto en la literatura; enseguida se analizan las características conceptuales y contenidos de los documentos. Los resultados muestran diferencias en el uso de la teoría del academic capitalism. Mientras en la literatura angloamericana se utiliza con propósito de análisis empírico e interpretación teórica, en el caso del español y del portugués prima una orientación hacia la descripción y el cuestionamiento de los sistemas de educación superior latinoamericanos en su estado actual, sin considerar los alcances conceptuales de la teoría. Se concluye presentando tres desafíos de investigación.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/3181
dc.identifier10.24320/redie.2019.21.e33.3181
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6400
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/3181/1804
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/3181/1807
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/3181/2083
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 21 (2019); 1 - 13en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 21 (2019); 1 - 13es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectAcademic capitalismen-US
dc.subjecthigher educationen-US
dc.subjecteducational theoryen-US
dc.subjectbibliometryen-US
dc.subjectCapitalismo académicoes-ES
dc.subjecteducación superiores-ES
dc.subjectteoría de la educaciónes-ES
dc.subjectbibliometríaes-ES
dc.titleTheory of Academic Capitalism in Higher Education Studiesen-US
dc.titleTeoría del capitalismo académico en los estudios de educación superiores-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones