Publicación:
Systemic Analysis of the Cultural Production of a Virtual Learning Community

dc.creatorMiranda Díaz, Germán Alejandro
dc.creatorTirado Segura, Felipe
dc.date2013-04-30
dc.date.accessioned2021-06-03T03:02:35Z
dc.date.available2021-06-03T03:02:35Z
dc.descriptionThis paper describes a systemic analysis from the standpoint of activity theory of the cultural emergence of a virtual learning community as a complex system. Three levels of analysis were employed: data mining, visualization of complex systems and analysis of discursive interactions, with the aim of understanding the emerging phenomena of online learning and in order to have the necessary elements to assist in planning the formation of virtual communities in formal settings. This was carried out using six years of activity from 3,324 people from different documentary sources: 9,871,531 CMS records; 1,371,907 from LMS; 67,828 IRC statements; and 27,798 online forum comments. In the process, we observed how action aimed at socialization and discussion of its object evolve into historical-cultural milestones such as the culture of merit as opposed to certification, the division of labor and the process of transition from free software to free culture.en-US
dc.descriptionSe reporta el análisis sistémico de la emergencia cultural de una comunidad virtual de aprendizaje como un sistema complejo desde la Teoría de la Actividad, valiéndose de tres niveles de análisis: minería de datos, visualización de sistemas complejos y análisis de interacciones discursivas. Para comprender los fenómenos emergentes del aprendizaje en línea y contar con elementos que ayuden a planificar la formación de comunidades virtuales en entornos formales. Para ello se usan 6 años de actividad de 3,324 personas, desde distintas fuentes documentales: 9,871,531 registros del CMS, 1,371,907 del LMS; 67,828 sentencias del IRC; 27,798 comentarios en foro. Observando como la acción orientada a la socialización y discusión de su objeto evolucionan en hitos históricos-culturales como la cultura del mérito frente a la certificación, la división de labores y el proceso de transición del software libre a la cultura libre.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/326
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6068
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/326/502
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/326/499
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 15 No. 1 (2013)en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 1 (2013)es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectActivity theoryen-US
dc.subjectfree softwareen-US
dc.subjectnonformal educationen-US
dc.subjectvirtual education.en-US
dc.subjectTeoría de la actividades-ES
dc.subjectsistemas culturaleses-ES
dc.subjectsoftware librees-ES
dc.subjecteducación no formales-ES
dc.subjectcomunidades virtuales.es-ES
dc.titleSystemic Analysis of the Cultural Production of a Virtual Learning Communityen-US
dc.titleAnálisis sistémico en la generación cultural de una comunidad virtual de aprendizajees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones