Publicación:
Characterization of the Attitudes of Undergraduate Mathematics Students towards Numerical Methods

dc.creatorMontero, Yolanda Haydeé
dc.creatorPedrosa, María Eugenia
dc.creatorAstiz, Mercedes Susana
dc.creatorVilanova, Silvia Lucía
dc.date2014-12-16
dc.date.accessioned2021-06-03T03:03:18Z
dc.date.available2021-06-03T03:03:18Z
dc.descriptionWith the purpose of improving the process of teaching and learning numerical methods in undergraduate students majoring in Mathematics in the School of Natural and Exact Sciences of the National University of Mar de Plata (Argentina), we decided to investigate possible factors that could adversely affect this process. We found it necessary to examine students’ attitudes, since they can have an important effect on immediate academic performance. The study involved a design stage, pilot testing, instrument validation, analysis of the consistency of responses through cluster classification by variables, a descriptive stage and an analysis of possible relationships between the variables studied. The results show that students have a moderately positive attitude towards the subject, in which pleasure, valuation and anxiety play a key role.en-US
dc.descriptionEl objetivo de mejorar el proceso de enseñanza y aprendizaje de los Métodos Numéricos en los estudiantes universitarios de las carreras de Matemática de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina), nos llevó a indagar en las posibles causas que podrían influir negativamente en dicho proceso. Encontramos la necesidad de prestar atención a las actitudes, principalmente por considerar que éstas pueden tener una importante influencia sobre el rendimiento académico inmediato. El estudio comprendió una etapa de diseño, prueba piloto, validación del instrumento y análisis de las coherencias de las respuestas mediante la clasificación de conglomerados por variables, una etapa descriptiva y un análisis de las posibles relaciones entre las variables estudiadas. Los resultados muestran que los estudiantes tienen una actitud moderadamente positiva hacia la asignatura, donde el agrado, la valoración y la ansiedad juegan un papel fundamental.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/357
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6082
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/357/997
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/357/1009
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 17 No. 1 (2015)en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 1 (2015)es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectNumerical analysisen-US
dc.subjectAttitudesen-US
dc.subjectValidationen-US
dc.subjectData interpretation.en-US
dc.subjectAnálisis numéricoes-ES
dc.subjectActitudeses-ES
dc.subjectValidaciónes-ES
dc.subjectInterpretación de datos.es-ES
dc.titleCharacterization of the Attitudes of Undergraduate Mathematics Students towards Numerical Methodsen-US
dc.titleCaracterización de las actitudes de estudiantes universitarios de Matemática hacia los métodos numéricoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones