Publicación:
Autoethnography and School Principals: an Experiential Approach to Educational Reforms in Chile

dc.creatorAravena Castillo, Felipe
dc.creatorQuiroga Lobos, Marta
dc.date2018-05-17
dc.date.accessioned2021-06-03T03:08:36Z
dc.date.available2021-06-03T03:08:36Z
dc.descriptionIn the last 26 years, many educational reforms have been introduced in Chile with the aim of improving equity and quality in the system. School principals, as both actors and protagonists of these reforms, have developed their own vision of these social phenomena and their effects on educational organizations. It is on this basis that this study seeks to analyze three public policies in education through the experience of senior school principals, using an autoethnographic exploration that is part of a qualitative paradigm. Results show that school principals face these public policies with feelings of fear and uncertainty, and a perceived sense of isolation. The relevance of this study resides in the opportunity to position individuals, from an emotional perspective, in a specific sociocultural context.en-US
dc.descriptionEn los últimos 26 años se han implementado en Chile numerosas reformas educativas con el objetivo de mejorar la equidad y calidad del sistema. Los directivos escolares, como actores y protagonistas de estas reformas, han desarrollado su propia visión sobre estos fenómenos sociales y sus efectos en las organizaciones escolares, por ello el presente estudio tiene por objetivo analizar tres políticas públicas educativas a través de la experiencia de directivos docentes senior –utilizando una exploración autoetnográfica que se inscribe en el paradigma cualitativo. Los resultados indican que los directivos docentes vivencian las políticas públicas con temor y sensación de inseguridad percibida desde una posición solitaria. La relevancia de este estudio se enmarca en la oportunidad de situar a los individuos, desde una perspectiva emocional, en un contexto sociocultural específico.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1600
dc.identifier10.24320/redie.2018.20.2.1600
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6283
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1600/1646
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1600/1656
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1600/1876
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 No. 2 (2018); 113 - 125en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 Núm. 2 (2018); 113 - 125es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectAutoetnographyen-US
dc.subjectschool principalsen-US
dc.subjectteacher professional developmenten-US
dc.subjecteducational reforms.en-US
dc.subjectAutoetnografíaes-ES
dc.subjectdirectores escolareses-ES
dc.subjectdesarrollo profesional docentees-ES
dc.subjectreformas educativas.es-ES
dc.titleAutoethnography and School Principals: an Experiential Approach to Educational Reforms in Chileen-US
dc.titleAutoetnografía y directivos docentes: una aproximación experiencial a las reformas educativas en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones