Publicación:
School Violence in Michoacán and Nuevo León, a Situated Diagnosis for Promoting Safe Schools in Basic-Level Education

dc.creatorReyes-Angona, Sergio
dc.creatorGudiño Paredes, Sandra
dc.creatorFernández-Cárdenas, Juan Manuel
dc.date2018-05-17
dc.date.accessioned2021-06-03T03:08:36Z
dc.date.available2021-06-03T03:08:36Z
dc.descriptionThe complexity of the phenomenon of violence in schools calls for programs oriented toward a comprehensive improvement of the living environment. This study presents an exploratory diagnosis of coexistence in ten schools in two states of the Mexican Republic: Michoacán and Nuevo León. A quantitative analysis of a diagnostic questionnaire on violence administered to 1,950 students is combined with a qualitative analysis of 50 in-depth interviews with students, teachers, and school directors. The results make it possible to understand the phenomenon in a situated manner, recognize invisible forms of violence, and inform models for future intervention based on a more participatory approach.en-US
dc.descriptionLa complejidad del fenómeno de la violencia escolar requiere programas orientados a mejorar de manera integral el ambiente de convivencia. En este estudio se presenta un diagnóstico exploratorio de la convivencia en diez escuelas de dos estados de la República Mexicana: Michoacán y Nuevo León. Se combina el análisis cuantitativo de un cuestionario diagnóstico de la violencia aplicado a 1,950 alumnos con el análisis cualitativo de 50 entrevistas a profundidad realizadas a alumnos, docentes y directores de los planteles. Los resultados permiten entender el fenómeno de forma situada, reconocer formas de violencia no visibilizadas y fundamentar modelos de intervención futuros bajo una orientación más participativa.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1548
dc.identifier10.24320/redie.2018.20.2.1548
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6282
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1548/1631
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1548/1638
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1548/1870
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 No. 2 (2018); 46 - 58en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 Núm. 2 (2018); 46 - 58es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectSchool lifeen-US
dc.subjectmoralen-US
dc.subjectdialogic education.en-US
dc.subjectConvivencia escolares-ES
dc.subjectmorales-ES
dc.subjecteducación dialógica.es-ES
dc.titleSchool Violence in Michoacán and Nuevo León, a Situated Diagnosis for Promoting Safe Schools in Basic-Level Educationen-US
dc.titleViolencia escolar en Michoacán y Nuevo León, un diagnóstico situado para promover escuelas seguras en educación básicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones