Publicación:
Bullying and School Dropouts in Rural High Schools

dc.creatorRuíz-Ramírez, Rosalva
dc.creatorGarcía-Cué, José Luis
dc.creatorRuíz Martínez, Fortunato
dc.creatorRuíz Martínez, Alejandro
dc.date2018-05-17
dc.date.accessioned2021-06-03T03:08:35Z
dc.date.available2021-06-03T03:08:35Z
dc.descriptionThis study sought to analyze school dropout caused by bullying in students from three rural high schools in the municipality of El Fuerte, Sinaloa, Mexico. The study used semi-structured interviews and a questionnaire. The study population comprised 35 school dropouts and 10 teachers from the San Blas academic unit, in the Autonomous University of Sinaloa and its extensions. Results showed that 77% of school dropouts had been victims of some kind of bullying while studying at high school, mainly taunting due to their low academic performance or indigenous background. Indeed, most dropouts came from predominantly indigenous communities, and lived in moderately or highly marginalized communities.en-US
dc.descriptionLa investigación tuvo como objetivo analizar la deserción escolar ocasionada por el bullying de discentes de tres bachilleratos rurales en el municipio de El Fuerte, Sinaloa, México. En el estudio se emplearon entrevistas semiestructuradas y un cuestionario. La población de estudio estuvo conformada por 35 desertores y 10 docentes de la unidad académica San Blas, de la Universidad Autónoma de Sinaloa y sus extensiones. Los resultados mostraron que 77% de la población desertora fue víctima de algún tipo de bullying durante su estancia en la preparatoria. Las principales agresiones fueron burlas por el bajo rendimiento académico o por provenir de localidades indígenas. La mayoría de los desertores pertenece a comunidades con alto predominio indígena y habita en comunidades con marginación media o alta.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1527
dc.identifier10.24320/redie.2018.20.2.1527
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6279
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1527/1655
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1527/1658
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1527/1869
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 No. 2 (2018); 37 - 45en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 Núm. 2 (2018); 37 - 45es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectSchool dropouten-US
dc.subjectbullyingen-US
dc.subjectrural education.en-US
dc.subjectDeserción escolares-ES
dc.subjectviolencia escolares-ES
dc.subjecteducación rural.es-ES
dc.titleBullying and School Dropouts in Rural High Schoolsen-US
dc.titleLa relación bullying-deserción escolar en bachilleratos ruraleses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones