Publicación:
Learning, Inclusion and Social Justice in Multicultural Educational Environments

dc.creatorJiménez Vargas, Felipe
dc.creatorLalueza Sazatornil, Jose Luis
dc.creatorFardella Cisternas, Carla
dc.date2017-08-09
dc.date.accessioned2021-06-03T03:06:13Z
dc.date.available2021-06-03T03:06:13Z
dc.descriptionIn the current educational setting, marked by a systematic increase in minority groups in classrooms and inequalities that are reproduced and modernized in educational contexts, the development of educational proposals modeled on the principles of inclusion, multiculturalism and social justice garners ever greater prominence and academic interest. By way of an ethnographic observational study conducted in a public school in the metropolitan area of Barcelona, this research analyzes two educational activity systems in the same academic context: teaching-learning processes based on traditional approaches and teaching-learning processes modeled on the Fifth Dimension (5D). The results show that when activity systems allow participants to make a connection between curriculum content and their cultural references, when priority is given to collaborative interaction oriented toward shared goals, and when learning aids are adapted to participants’ needs, all students’ chances of academic success are substantially enhanced and obstacles to their learning and participation in school are erased.en-US
dc.descriptionEn el escenario educativo actual, marcado por el incremento sistemático de grupos minoritarios en las aulas, así como por las desigualdades que se reproducen y actualizan en los contextos educativos, el desarrollo de propuestas inspiradas en principios de inclusión, multiculturalidad y justicia social cobran cada vez más relevancia. Mediante un trabajo etnográfico de observación participante en una escuela pública del área metropolitana de Barcelona, esta investigación analiza dos sistemas de actividad educativa en un mismo contexto escolar: procesos de enseñanza-aprendizaje basados en enfoques tradicionales y procesos de enseñanza-aprendizaje inspirados en el modelo Quinta Dimensión (5D). Los resultados evidencian que cuando los sistemas de actividad permiten a sus participantes vincular los contenidos curriculares a sus referentes culturales, cuando se privilegian interacciones colaborativas orientadas a metas compartidas y se ajustan las ayudas educativas a las necesidades de los educando, se amplían las oportunidades de éxito escolar para y se eliminan barreras para su aprendizaje y participación.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/830
dc.identifier10.24320/redie.2017.19.3.830
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6184
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/830/1557
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/830/1559
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/830/1931
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 19 No. 3 (2017); 10 - 23en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 19 Núm. 3 (2017); 10 - 23es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectMulticulturalismen-US
dc.subjectinclusive educationen-US
dc.subjectsocial justiceen-US
dc.subjecteducational researchen-US
dc.subjectsocial ethnographyen-US
dc.subjectMulticulturalismoes-ES
dc.subjecteducación inclusivaes-ES
dc.subjectjusticia sociales-ES
dc.subjectinvestigación educativaes-ES
dc.subjectetnografía escolares-ES
dc.titleLearning, Inclusion and Social Justice in Multicultural Educational Environmentsen-US
dc.titleAprendizajes, inclusión y justicia social en entornos educativos multiculturaleses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones