Publicación:
Political culture and ethnics practices of negotiation in Sonora.: Two examples of the first half of the nineteenth century

dc.creatorGarcía Rivera, Edna Lucía
dc.creatorGrageda Bustamante, Aarón Aurelio
dc.date2020-12-31
dc.date.accessioned2021-06-03T03:54:23Z
dc.date.available2021-06-03T03:54:23Z
dc.descriptionThis research explains the political culture and negotiation practices of Yaquis and Opatas in Sonora, Mexico; for this, it seeks to reveal the characteristics through discourses and show how their contents refer to a republicanism of Ancien Régime. The correspondence sent by the governor of Sonora José Urrea, to the Ministry of Foreign Affairs as well as from indigenous chiefs and Captain General is analyzed. The results show that the traits of the political culture of the indigenous people, referred according to their contents to a classical republicanism. As a part of the semantics used the demand of pardons, the declaration of fidelity to the State and the laws of the Republic predominate. In this sense, peace was negotiated with state authorities, which allowed their existence as a differentiated group of mestizo society to survive, which implicitly recognized them as groups with particular identity and interests.en-US
dc.descriptionEsta investigación explica la cultura política y las prácticas de negociación de yaquis y ópatas en Sonora, México; para ello se busca revelar sus características a través de los discursos y mostrar cómo sus contenidos remiten a un republicanismo de Antiguo Régimen. Se analiza la correspondencia enviada por el gobernador de Sonora, José Urrea, al Ministerio de Relaciones Exteriores, así como de jefes y capitanes generales indígenas. Los resultados muestran que los rasgos de la cultura política de los indígenas remitían según sus contenidos a un republicanismo clásico. Como parte de la semántica empleada predomina la exigencia de indultos, la declaración de fidelidad al Estado y a las leyes de la República. En este sentido se negoció la paz con autoridades estatales, lo que permitió que su existencia como grupo diferenciado de la sociedad mestiza perviviera, misma que implícitamente los reconocía como grupos con identidad e intereses particulares.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.identifierhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/800
dc.identifier10.22234/recu.20200801.e500
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/7293
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Baja Californiaes-ES
dc.relationhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/800/604
dc.relationhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/800/608
dc.rightsDerechos de autor 2020 Edna Lucía García Riveraes-ES
dc.sourceCulturales; Vol. 8 (2020): Continuous Publication; 1-32en-US
dc.sourceCulturales; Vol. 8 (2020): Publicación Continua; 1-32es-ES
dc.source2448-539X
dc.source1870-1191
dc.subjectPolitical culture, negotiation practices, discourses, republicanismen-US
dc.subjectCultura política, prácticas de negociación, discursos, republicanismoes-ES
dc.titlePolitical culture and ethnics practices of negotiation in Sonora.: Two examples of the first half of the nineteenth centuryen-US
dc.titleCultura política y prácticas étnicas de negociación en Sonora.: Dos ejemplos de la primera mitad del siglo XIXes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES
dspace.entity.typePublication
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