Publicación:
Implementation of the indigenous consultation by the Chilean state

dc.creatorde Cea Pé, Maite
dc.creatorPeralta García, Camila
dc.date2018-09-04
dc.date.accessioned2021-06-03T03:54:09Z
dc.date.available2021-06-03T03:54:09Z
dc.descriptionThis article seeks to describe public policies tending to guarantee indigenous rights in Chile, specifically based on the analysis of the implementation of the right to prior, free and informed consultation (article 6 from ILO 169 Convention) through two parallel processes of indigenous consultation developed by the Chilean State: 1) The creation of the Ministry of Indigenous Affairs and the Council (s) of Indigenous Peoples developed by the Ministry of Social Development and 2) The prior consultation on a draft that would create the Ministry of Cultures, Arts and Heritage. From a qualitative approach, which rescues the voice of civil servants, we conclude that the same State, with a single consultation regulation, designs and implements two processes with strong discursive, practical and territorial differences. As the theory puts it, the success of these processes lies largely in the political will of the actors to seek greater dialogue and cultural relevance.en-US
dc.descriptionEste artículo busca describir políticas públicas tendientes a garantizar los derechos indígenas en Chile a partir de analizar la implementación del derecho a consulta previa, libre e informada (Convenio OIT 169, artículo 6) a través de dos procesos desarrollados por el Estado: (1) la creación del Ministerio de Asuntos Indígenas, desarrollado por el Ministerio de Desarrollo Social y (2) la consulta previa sobre un borrador de indicación sustitutiva que crearía el Ministerio de Cultura, Arte y Patrimonio, desarrollada por el Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. Desde un enfoque metodológico cualitativo, que rescata la voz de los funcionarios, se concluye que un mismo Estado, con un reglamento único de consulta, diseña e implementa dos procesos con fuertes diferencias discursivas, prácticas y territoriales. Como lo plantea la teoría, el éxito de estos procesos radica en la voluntad política de los actores de buscar mayor diálogo y pertinencia cultural.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/517
dc.identifier10.22234/recu.20180601.e341
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/7237
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Baja Californiaes-ES
dc.relationhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/517/437
dc.relationhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/517/439
dc.relationhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/517/520
dc.rightsDerechos de autor 2018 Maite de Cea Pé, Camila Peralta Garcíaes-ES
dc.sourceCulturales; Vol. 6 (2018): Rolling Pass; 1-35en-US
dc.sourceCulturales; Vol. 6 (2018): Publicación Continua; 1-35es-ES
dc.source2448-539X
dc.source1870-1191
dc.titleImplementation of the indigenous consultation by the Chilean stateen-US
dc.titleImplementación de la consulta indígena por el estado chilenoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES
dspace.entity.typePublication
Archivos