Publicación:
Charles Chaplin’s ethnographic gaze

dc.creatorFilinich, Natalia Radetich
dc.date2019-12-18
dc.date.accessioned2021-06-03T03:54:20Z
dc.date.available2021-06-03T03:54:20Z
dc.descriptionCharles Chaplin’s Modern Times is one of the most revealing cultural documents about the deep sense of capitalist organization of work. How does that old-time film interpellates our contemporaneity? Could something be extracted about that old fictional document for an anthropology of capitalism? Through an analysis of Chaplin’s cinematography, and especially of Modern Times first scenes, this article sets that chaplinian fiction allows critical questioning about some essential characteristics of capitalist rationality and its intrinsecal violence. Thinking Chaplin as a sort of ethnographer of capitalism, we examine his critique of the relationship between capitalism and marginality, of the modern experience of time, and of the meaning of technology of capital. Stopping at these medullar points of problematization, we analize the chaplinian critic of the mode of production that, centered on private accumulation, produces a collective discomfort of multiple dimensions.en-US
dc.descriptionTiempos Modernos, de Charles Chaplin constituye uno de los documentos culturales más reveladores del sentido profundo de la organización capitalista del trabajo. ¿Cómo interpela nuestra contemporaneidad esa película? ¿Qué puede extraerse, para una antropología del capitalismo, de ese viejo documento ficcional? A través de un análisis de la cinematografía de Chaplin y, sobre todo, de las primeras escenas de Tiempos Modernos, se plantea que la ficción chapliniana permite desplegar una interrogación crítica sobre algunos rasgos fundamentales de la racionalidad capitalista y de su violencia intrínseca. Pensando a Chaplin como una suerte de etnógrafo del capitalismo, se examina su crítica a la relación entre capitalismo y marginalidad, a la experiencia moderna del tiempo y al sentido de la tecnología del capital. Deteniéndonos en estos núcleos de problematización, analizamos la crítica chapliniana a un modo de producción que, centrado en la acumulación privada, engendra un malestar colectivo de múltiples dimensiones.es-ES
dc.formatapplication/pdf
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dc.identifierhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/728
dc.identifier10.22234/recu.20190701.e452
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/7283
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Baja Californiaes-ES
dc.relationhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/728/531
dc.relationhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/728/536
dc.relationhttp://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/728/554
dc.rightsDerechos de autor 2019 Natalia Radetich Filiniches-ES
dc.sourceCulturales; Vol. 7 (2019): Continuous Publication Model; 1-42en-US
dc.sourceCulturales; Vol. 7 (2019): Publicación Continua; 1-42es-ES
dc.source2448-539X
dc.source1870-1191
dc.subjectCharles Chaplin, cinema, capitalism, work, technologyen-US
dc.subjectCharles Chaplin, cine, capitalismo, trabajo, tecnologíaes-ES
dc.titleCharles Chaplin’s ethnographic gazeen-US
dc.titleLa mirada etnográfica de Charles Chaplines-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES
dspace.entity.typePublication
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