Publication:
Self-efficacy and Use of Strategies for Self-regulated Learning in University Students

No Thumbnail Available
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
REDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Description
The study evaluated the relationship between perceived self-efficacy, learning goals, and self-regulated learning strategies. Questionnaires concerning self-efficacy and learning goals were applied to 766 university students. The instrument`s psychometric properties was assessed using exploratory and confirmatory factor analysis with Samejima’s graded response model (GRM) of the Item Response Theory (IRT). Six factors were obtained: perceived self-efficacy, concentration problems, learning goals, metacognitive strategies; domain and comprehension strategies. Path analysis showed associations between perceived self-efficacy with learning goals (r=.48) and concentration problems (r=-.45); there was also a negative association found between the last two variables (r=-.46). The last three factors are predictors of metacognitive (R2=.22), domain (R2=.26) and comprehension (R2=.12) strategies. The results were interpreted with a social cognitive perspective of self-regulated learning.
En este estudio se evaluó la relación entre la autoeficacia percibida, metas de aprendizaje y estrategias para el aprendizaje autorregulado. Se aplicaron cuestionarios de autoeficacia y de estrategias de aprendizaje a 766 estudiantes universitarios. Se valoraron las propiedades psicométricas de los instrumentos mediante análisis factoriales exploratorios y confirmatorios y análisis con el modelo de respuesta graduada (MRG) de la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI). Se obtuvieron seis factores: autoeficacia percibida, problemas de concentración, metas de aprendizaje, estrategias metacognitivas, de dominio y de comprensión. Con un análisis de senderos (Path Analysis) se identificaron asociaciones entre la autoeficacia percibida con metas de aprendizaje (r =.48) y problemas de concentración (r =-.45); también se encontró una relación negativa entre estas dos últimas variables (r =-.46). Los tres factores anteriores resultaron predictores de estrategias metacognitivas (R2 =.22), de dominio (R2 =.26) y de comprensión (R2 =.12). Los resultados se interpretan desde la perspectiva cognitivo social del aprendizaje autorregulado.
Keywords
Perceived self-efficacy, Learning strategies, Higher education, Path analysis, Item Response Theory., Autoeficacia percibida, Estrategias de aprendizaje, Educación superior, Análisis de senderos, Teoría de Respuesta al Ítem.
Citation
Collections