Publicación: Self-efficacy and Use of Strategies for Self-regulated Learning in University Students
dc.creator | Pool-Cibrián, Wilson Jesús | |
dc.creator | Martínez-Guerrero, José | |
dc.date | 2013-12-15 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-03T03:04:52Z | |
dc.date.available | 2021-06-03T03:04:52Z | |
dc.description | The study evaluated the relationship between perceived self-efficacy, learning goals, and self-regulated learning strategies. Questionnaires concerning self-efficacy and learning goals were applied to 766 university students. The instrument`s psychometric properties was assessed using exploratory and confirmatory factor analysis with Samejima’s graded response model (GRM) of the Item Response Theory (IRT). Six factors were obtained: perceived self-efficacy, concentration problems, learning goals, metacognitive strategies; domain and comprehension strategies. Path analysis showed associations between perceived self-efficacy with learning goals (r=.48) and concentration problems (r=-.45); there was also a negative association found between the last two variables (r=-.46). The last three factors are predictors of metacognitive (R2=.22), domain (R2=.26) and comprehension (R2=.12) strategies. The results were interpreted with a social cognitive perspective of self-regulated learning. | en-US |
dc.description | En este estudio se evaluó la relación entre la autoeficacia percibida, metas de aprendizaje y estrategias para el aprendizaje autorregulado. Se aplicaron cuestionarios de autoeficacia y de estrategias de aprendizaje a 766 estudiantes universitarios. Se valoraron las propiedades psicométricas de los instrumentos mediante análisis factoriales exploratorios y confirmatorios y análisis con el modelo de respuesta graduada (MRG) de la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI). Se obtuvieron seis factores: autoeficacia percibida, problemas de concentración, metas de aprendizaje, estrategias metacognitivas, de dominio y de comprensión. Con un análisis de senderos (Path Analysis) se identificaron asociaciones entre la autoeficacia percibida con metas de aprendizaje (r =.48) y problemas de concentración (r =-.45); también se encontró una relación negativa entre estas dos últimas variables (r =-.46). Los tres factores anteriores resultaron predictores de estrategias metacognitivas (R2 =.22), de dominio (R2 =.26) y de comprensión (R2 =.12). Los resultados se interpretan desde la perspectiva cognitivo social del aprendizaje autorregulado. | es-ES |
dc.format | text/html | |
dc.format | application/pdf | |
dc.identifier | https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/551 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12930/6126 | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | REDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE). | es-ES |
dc.relation | https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/551/810 | |
dc.relation | https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/551/837 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativa | es-ES |
dc.source | Revista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 15 No. 3 (2013) | en-US |
dc.source | Revista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 3 (2013) | es-ES |
dc.source | 1607-4041 | |
dc.subject | Perceived self-efficacy | en-US |
dc.subject | Learning strategies | en-US |
dc.subject | Higher education | en-US |
dc.subject | Path analysis | en-US |
dc.subject | Item Response Theory. | en-US |
dc.subject | Autoeficacia percibida | es-ES |
dc.subject | Estrategias de aprendizaje | es-ES |
dc.subject | Educación superior | es-ES |
dc.subject | Análisis de senderos | es-ES |
dc.subject | Teoría de Respuesta al Ítem. | es-ES |
dc.title | Self-efficacy and Use of Strategies for Self-regulated Learning in University Students | en-US |
dc.title | Autoeficacia y uso de estrategias para el aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dspace.entity.type | Publication |