Publicación:
Social representations: the meaning of “Physical Education” for students of the subject

dc.creatorCaniuqueo Vargas, Alexis
dc.creatorHernández-Mosqueira, Claudio
dc.creatorTroyano Agredo, Angélica
dc.creatorRiquelme Uribe, Daniel
dc.creatorVargas, Angelo
dc.creatorVargas Vitoria, Rodrigo
dc.creatorFernandes Filho, Jose
dc.date2018-02-09
dc.date.accessioned2021-06-03T03:08:34Z
dc.date.available2021-06-03T03:08:34Z
dc.descriptionThis subject sought to analyze Chilean physical education students’ social representations by exploring what physical education means to them. A non-experimental, cross-sectional and mixed-method design was used. The sample was made up of 200 students from the pedagogy in physical education degree in 12 Chilean universities, who were selected under purposive non-probability criteria. The results show that the defining words with the greatest semantic weight are “health”, “sport”, “motor skills”, and “movement”. The study concludes that social representations in this field are linked to health and well-being, and relate to movement and the study of human motor skills, providing pedagogical value through aspects such as physical activity, recreation, and sport.en-US
dc.descriptionLa presente investigación tuvo por objetivo analizar las representaciones sociales de estudiantes chilenos respecto al significado que tiene para ellos la Educación Física, disciplina que estudian. Se utilizó un diseño no experimental, de corte transversal y carácter mixto; la muestra estuvo compuesta por 200 estudiantes de la carrera de Pedagogía en Educación Física de 12 universidades del país, seleccionados bajo un criterio no probabilístico intencionado. Los resultados muestran como palabras definidoras con mayor peso semántico: salud, deporte, motricidad y movimiento. Se concluye que las representaciones sociales de esta especialidad están vinculadas a la salud y bienestar, asociadas al movimiento y estudio de la motricidad humana, otorgando un valor pedagógico a través de elementos como la actividad física, la recreación y el deporte.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1497
dc.identifier10.24320/redie.2018.20.1.1497
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6276
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1497/1610
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1497/1623
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1497/1863
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 No. 1 (2018); 104 - 111en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 Núm. 1 (2018); 104 - 111es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectRepresentaciones socialeses-ES
dc.subjecteducación físicaes-ES
dc.subjectuniversitarios.es-ES
dc.titleSocial representations: the meaning of “Physical Education” for students of the subjecten-US
dc.titleRepresentaciones sociales: el significado de la educación física para los estudiantes de esa disciplinaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones