Publicación:
Appropriation and educational uses of cell phones by students and university teachers

dc.creatorOrganista Sandoval, Javier
dc.creatorSerrano-Santoyo, Arturo
dc.creatorMcAnally Salas, Lewis
dc.creatorLavigne, Gilles
dc.date2013-12-15
dc.date.accessioned2021-06-03T03:04:56Z
dc.date.available2021-06-03T03:04:56Z
dc.descriptionAbstract This article presents a study on appropriation and educational uses of cell phones. For the research, a random sample of 954 students and 246 teachers was selected, representing respectively 12% and 24% of the total population in two facilities of UABC in Ensenada, Mexico. Our survey showed that 97% of teachers or students have some kind of cell phone or smartphone. However, we observed that one of every four interactions with the mobile device had a concrete educational purpose. We also found that in general the educational use of the cell phone is mainly aimed to establish communication between the students and to access information via Internet. However, in spite of its limitations, our results show that the cell phone is a technological tool with great pedagogical potential. We suggest that institutional policies are necessary in order to tap that the cell phone potential to adequately support the teaching-learning process.en-US
dc.descriptionSe presenta un estudio sobre apropiación y usos educativos del teléfono celular en 954 estudiantes y 246 docentes que representan respectivamente 12% y 24% de la población total de los dos campus de la Universidad Autónoma de Baja California en Ensenada. Se desarrolló y aplicó una encuesta a dichos universitarios en 2011; los resultados muestran que los estudiantes tienen una media de uso del teléfono celular de 7 años, mientras que para los docentes es de 10 años. Los estudiantes tuvieron mayor facilidad para manejar los dispositivos. La posesión de teléfono celular fue de 97% para estudiantes y docentes. Se registra que los usos educativos del celular son pocos; los principales usos fueron para comunicación, manejo de información y organización. Las principales desventajas encontradas fueron: distracción y costo elevado de conexión. El teléfono celular cuenta con gran potencial pedagógico, sin embargo, es necesario ampliar las investigaciones para su adecuada incorporación al proceso educativo universitario.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/571
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6136
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/571/834
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/571/845
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 15 No. 3 (2013)en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 3 (2013)es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectAppropriate technologyen-US
dc.subjectEducational trends.en-US
dc.subjectTecnología adecuadaes-ES
dc.subjectTendencia educacional.es-ES
dc.titleAppropriation and educational uses of cell phones by students and university teachersen-US
dc.titleApropiación y usos educativos del celular por estudiantes y docentes universitarioses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones