Publicación:
Measuring Knowledge with Items in Ch’ol and Spanish in Elementary School Children with a Bilingual Intercultural Educational Model

dc.creatorBastiani Gómez, José
dc.creatorRuiz-Montoya, Lorena
dc.creatorEstrada Lugo, Erín
dc.creatorCruz Salazar, Tania
dc.creatorAparicio Quintanilla, José Antonio
dc.creatorBermúdez Urbina, Flor Marina
dc.date2013-04-30
dc.date.accessioned2021-06-03T03:03:06Z
dc.date.available2021-06-03T03:03:06Z
dc.descriptionIt is assumed that the preferential use of Spanish as language mediator in education, as opposed to an indigenous language, negatively impacts children’s learning. In this study we explore the learning problems that are engendered in children through the use of a language other than their mother tongue in school. A test was conducted in Spanish and Ch’ol, with ten items that focused on linguistic and cultural identity, logic, mathematics, Spanish, history, geography and geometry. Three possible answers were offered, only one of which was correct. The test was administered to 53 fifth-grade children and the same number of sixth-grade students in the Indigenous Education Schools of the Ch’ol region. Between 50 and 70% of the students in both grades obtained six or seven correct answers in both languages. The results suggest that there is a deficiency in the level of knowledge and while we conclude that language does not appear to be a major limitation to learning, nevertheless we cannot rule out that the use of the mother tongue as a means of communication during teaching processes could facilitate meaningful learning.en-US
dc.descriptionSe ha supuesto que el uso preferente del idioma Español como lengua mediadora en la educación, sobre la lengua materna indígena, repercute negativamente en el aprendizaje. En este estudio hacemos una exploración del problema de aprendizaje que se genera en los niños por el uso de un idioma distinto al materno durante la enseñanza. Se realizó una prueba en Español y Ch’ol, con diez reactivos que versaron en identidad lingüística y cultural, lógica-matemáticas, español, historia, geografía y geometría. Se propusieron tres opciones de respuesta y sólo una de ellas era la correcta. La prueba fue aplicada a 53 niños de quinto grado e igual número de sexto grado de primaria de escuelas de Educación Indígena de la región Ch’ol. Entre 50 y 70% de ambos grados obtuvieron 6 y 7 respuestas correctas en los idiomas. Los resultados sugieren que hay una deficiencia en el nivel de conocimientos, y la conclusión obtenida es que el idioma no aparece como una limitación mayor del aprendizaje, sin embargo tampoco se descarta que el uso de la lengua materna como medio de comunicación pedagógica, durante los procesos de enseñanza, facilite un aprendizaje significativo.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/337
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6079
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/337/540
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/337/537
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 15 No. 1 (2013)en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 1 (2013)es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectMeasurement of knowledgeen-US
dc.subjectbilingualismen-US
dc.subjectcognitive understandingen-US
dc.subjectschool performanceen-US
dc.subjectintercultural education.en-US
dc.subjectMedición de conocimientoses-ES
dc.subjectbilingüismoes-ES
dc.subjectcomprensión cognitivaes-ES
dc.subjectdesempeño escolares-ES
dc.subjecteducación intercultural.es-ES
dc.titleMeasuring Knowledge with Items in Ch’ol and Spanish in Elementary School Children with a Bilingual Intercultural Educational Modelen-US
dc.titleMedición de conocimientos con reactivos en Ch’ol y Español en niños de educación básica con modelo pedagógico intercultural bilingüees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones