Publicación:
Coexistence in Schools: Adaptation and Validation of a Mexican Instrument in Chile

dc.creatorValdes Morales, Rene Alonzo
dc.creatorLópez Leiva, Verónica Alejandra
dc.creatorChaparro Caso-López, Alicia Alelí
dc.date2018-09-07
dc.date.accessioned2021-06-03T03:08:43Z
dc.date.available2021-06-03T03:08:43Z
dc.descriptionThe objective of this study was to adapt and validate, in a sample of 2,868 Chilean students, a school coexistence questionnaire administered in Mexico. The adaptation involved adjusting the language of several of the items in the instrument to a Chilean context, modifying the answer scale, and verifying its metric properties by conducting an exploratory and confirmatory factor analysis and estimating the internal consistency. The results of the exploratory analysis showed a similar factorial structure to the original version, in addition to appropriate levels of internal consistency. One contribution provided by this study was the confirmatory factor analysis with the three dimensions integrated into the same analysis, in which the results suggest a second-order model in which school coexistence consists of practices that are democratic, inclusive, and oriented toward peaceful conflict resolution.en-US
dc.descriptionEl objetivo del presente estudio buscó adaptar y validar en una muestra de 2,868 estudiantes chilenos un cuestionario de convivencia escolar aplicado en México. La adaptación implicó la adecuación lingüística de varios de los ítems del instrumento al contexto chileno, la transformación de la escala de respuesta y la verificación de sus propiedades métricas a través del análisis factorial exploratorio y confirmatorio y de la estimación de la consistencia interna. Los resultados del análisis exploratorio mostraron una estructura factorial semejante a la versión del cuestionario original, además de apropiados niveles de consistencia interna. Una aportación de este estudio fue el análisis factorial confirmatorio con las tres dimensiones integradas en un mismo análisis, los resultados obtenidos sugieren un modelo de segundo orden, en el que la convivencia escolar está formada por prácticas de aula democráticas, inclusivas y de resolución pacífica de conflictos.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1720
dc.identifier10.24320/redie.2018.20.3.1720
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6298
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1720/1669
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1720/1677
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1720/1888
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 No. 3 (2018); 80-91en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 Núm. 3 (2018); 80-91es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectPeaceful coexistenceen-US
dc.subjectsecondary schoolen-US
dc.subjectassessment.en-US
dc.subjectCoexistencia pacíficaes-ES
dc.subjectsecundariaes-ES
dc.subjectevaluación.es-ES
dc.titleCoexistence in Schools: Adaptation and Validation of a Mexican Instrument in Chileen-US
dc.titleConvivencia escolar: adaptación y validación de un instrumento mexicano en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones