Publicación:
Management in Multigrade Indigenous Elementary Schools Enrolled in the PETC: A Comparative Case Study

dc.creatorPáez Cárdenas, Juan
dc.creatorTinajero Villavicencio, María Guadalupe
dc.date2020-12-15
dc.date.accessioned2021-06-03T03:09:47Z
dc.date.available2021-06-03T03:09:47Z
dc.descriptionThe objective of this study was to explore the various aspects that affect the management of two multigrade elementary schools in Baja California, Mexico, both operating under the “indigenous service” system and part of the Full-Time Schools Program (petc). A comparative case study was conducted from an ethnographic perspective to observe two schools in two cities. The findings show that the number of teachers, their employment status and their long-term presence at the school are factors that impact management. Furthermore, while school communities have benefited from the cash injections and food service provided by the program, improvements in the education service cannot be fully realized due to a failure by the petc to comply with its own regulations and the fact that the program does not take into account all the dimensions of management.en-US
dc.descriptionEl objetivo del estudio fue explorar los distintos aspectos que inciden en la gestión de dos primarias multigrado del servicio indígena, ambas participantes en el Programa de Escuelas de Tiempo Completo (PETC) en Baja California, México. Se empleó el método de estudio de caso de tipo comparativo desde la perspectiva etnográfica para observar dos escuelas ubicadas en dos ciudades. Los hallazgos revelan que el número, la condición laboral y permanencia de los docentes son elementos diferenciadores que inciden en la gestión de cada plantel. Además, si bien la inyección de recursos económicos y el servicio de alimentación proporcionados por el programa beneficia a las comunidades escolares, la mejora en el servicio educativo no se logra del todo debido a que el PETC incumple su propia normativa y no contempla la totalidad de dimensiones que atraviesan la gestión. es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/3564
dc.identifier10.24320/redie.2020.22.e29.3564
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6403
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/3564/2057
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/3564/2058
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/3564/2073
dc.rightsDerechos de autor 2020 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 22 (2020); 1 - 14en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 22 (2020); 1 - 14es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectPoblación indígenaes-ES
dc.subjectEnseñanza primariaes-ES
dc.subjectCondiciones de empleo del docentees-ES
dc.subjectGestión educacional.es-ES
dc.subjectIndigenous populationen-US
dc.subjectElementary educationen-US
dc.subjectTeacher conditions of employmenten-US
dc.subjectEducational management.en-US
dc.titleManagement in Multigrade Indigenous Elementary Schools Enrolled in the PETC: A Comparative Case Studyen-US
dc.titleLa gestión en primarias multigrado indígenas inscritas al PETC: caso comparativoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones