Publicación:
Basic Assumptions on Competencies Approach in Higher Education: Veterinary Education as an Analysis Framework

dc.creatorClimént Bonilla, Juan B.
dc.date2014-04-30
dc.date.accessioned2021-06-03T03:05:27Z
dc.date.available2021-06-03T03:05:27Z
dc.descriptionThe main objective of this article is to extend the knowledge of several basic assumptions, related to the competency-based approach in higher education, regarding their consistency or, otherwise, inconsistency, under different rationales for its use and application. The research was developed on the basis of three analytical elements: a) the conceptual framework provided by a set of 16 definitions concerning individual and group competencies, b) five theoretical research thematic approaches, and c) a purposive sampling of 27 study plans, from an equal number of veterinary education institutions, which serves as a referential framework. Research shows that the use and application of the competency-based approach tend to emphasize conceptual and methodological aspects of evaluative character, while neglecting formative matters relevant to the origin and nature of competencies, as well as to their development and improvement throughout people's life.en-US
dc.descriptionEl objetivo central de este artículo es ampliar el conocimiento de supuestos básicos del enfoque de competencias en educación superior, en consideración a su consistencia o, en su defecto, inconsistencia, bajo distintos razonamientos sobre su uso y aplicación. La investigación se desarrolla a partir de tres elementos de análisis: a) el marco conceptual proporcionado por un conjunto de 16 definiciones concernientes a las competencias individuales o de grupos; b) cinco ejes temáticos de investigación teórica; y c) una muestra fundamentada de 27 planes de estudio, de igual número instituciones de educación veterinaria, que sirve de marco referencial. De la investigación se desprende que el uso y aplicación del enfoque de competencias enfatiza aspectos conceptuales y metodológicos de índole evaluativa, en tanto se descuidan aspectos de carácter formativo, relevantes tanto al origen y naturaleza de las competencias, como a su desarrollo y perfeccionamiento a lo largo de la vida.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/710
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6161
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/710/921
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/710/903
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 16 No. 1 (2014)en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 16 Núm. 1 (2014)es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectAcademic standardsen-US
dc.subjectProfessional developmenten-US
dc.subjectCompetenceen-US
dc.subjectHigher education.en-US
dc.subjectEstándares académicoses-ES
dc.subjectDesarrollo profesionales-ES
dc.subjectCompetenciaes-ES
dc.subjectEducación superior.es-ES
dc.titleBasic Assumptions on Competencies Approach in Higher Education: Veterinary Education as an Analysis Frameworken-US
dc.titleSupuestos básicos del enfoque de competencias en Educación Superior. La educación veterinaria como marco de análisises-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones