Publicación:
Elementary School Students’ Understanding of Metaphors

dc.creatorCalderón Guerrero, Gabriela
dc.creatorMaldonado Ahumada, Cynthia
dc.creatorVernon, Sofía
dc.date2017-04-10
dc.date.accessioned2021-06-03T03:08:18Z
dc.date.available2021-06-03T03:08:18Z
dc.descriptionThis paper aims to describe the development of children’s understanding of metaphors and the type of part-whole relationships they are capable of establishing when solving puzzles. The study was carried out with 30 students from a federal elementary school in the state of Querétaro, Mexico: 10 second-year students, 10 fourth-year students and 10 sixth-year students. They were asked to answer four metaphorical puzzles and explain what information they had taken into account to arrive at their answers. The results show that: a) children’s understanding of metaphors increases with their school year, and b) participants from higher years tend to establish more comprehensive and coherent part-whole relationships than students from lower years, which allows them to better understand metaphors in puzzles. The results confirm findings by Calderón (2012) and Calderón, Vernon and Carrillo (2012).en-US
dc.descriptionEl objetivo de este artículo es describir el desarrollo de la comprensión de las metáforas, así como el tipo de relaciones parte-todo que son capaces de establecer los niños al resolver adivinanzas. Los participantes de la investigación fueron 30 estudiantes de una escuela primaria federal del estado de Querétaro (México): 10 estudiantes de segundo, 10 de cuarto y 10 de sexto grado. Se les pidió responder a cuatro adivinanzas metafóricas y explicar qué información habían considerado para llegar a sus respuestas. Los resultados muestran que: a) la comprensión de las metáforas presenta un patrón evolutivo ascendente en relación al grado escolar y, b) los participantes de los grados superiores tienden a construir relaciones parte-todo más integradoras y coherentes que los estudiantes de los grados inferiores, lo que les permite comprender mejor las metáforas de las adivinanzas. Los resultados obtenidos confirman los hallazgos de Calderón (2012) y Calderón, Vernon y Carrillo (2012).es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1108
dc.identifier10.24320/redie.2017.19.2.1108
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6233
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1108/1527
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1108/1538
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1108/1926
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 19 No. 2 (2017); 104 - 113en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 19 Núm. 2 (2017); 104 - 113es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectCogniciónes-ES
dc.subjectlenguajees-ES
dc.subjectcomprensiónes-ES
dc.subjectmetáforas.es-ES
dc.titleElementary School Students’ Understanding of Metaphorsen-US
dc.titleLa comprensión de las metáforas en niños de primariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones