Publicación: Elementary School Students’ Understanding of Metaphors
dc.creator | Calderón Guerrero, Gabriela | |
dc.creator | Maldonado Ahumada, Cynthia | |
dc.creator | Vernon, Sofía | |
dc.date | 2017-04-10 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-03T03:08:18Z | |
dc.date.available | 2021-06-03T03:08:18Z | |
dc.description | This paper aims to describe the development of children’s understanding of metaphors and the type of part-whole relationships they are capable of establishing when solving puzzles. The study was carried out with 30 students from a federal elementary school in the state of Querétaro, Mexico: 10 second-year students, 10 fourth-year students and 10 sixth-year students. They were asked to answer four metaphorical puzzles and explain what information they had taken into account to arrive at their answers. The results show that: a) children’s understanding of metaphors increases with their school year, and b) participants from higher years tend to establish more comprehensive and coherent part-whole relationships than students from lower years, which allows them to better understand metaphors in puzzles. The results confirm findings by Calderón (2012) and Calderón, Vernon and Carrillo (2012). | en-US |
dc.description | El objetivo de este artículo es describir el desarrollo de la comprensión de las metáforas, así como el tipo de relaciones parte-todo que son capaces de establecer los niños al resolver adivinanzas. Los participantes de la investigación fueron 30 estudiantes de una escuela primaria federal del estado de Querétaro (México): 10 estudiantes de segundo, 10 de cuarto y 10 de sexto grado. Se les pidió responder a cuatro adivinanzas metafóricas y explicar qué información habían considerado para llegar a sus respuestas. Los resultados muestran que: a) la comprensión de las metáforas presenta un patrón evolutivo ascendente en relación al grado escolar y, b) los participantes de los grados superiores tienden a construir relaciones parte-todo más integradoras y coherentes que los estudiantes de los grados inferiores, lo que les permite comprender mejor las metáforas de las adivinanzas. Los resultados obtenidos confirman los hallazgos de Calderón (2012) y Calderón, Vernon y Carrillo (2012). | es-ES |
dc.format | text/html | |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/xml | |
dc.identifier | https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1108 | |
dc.identifier | 10.24320/redie.2017.19.2.1108 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12930/6233 | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | REDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE). | es-ES |
dc.relation | https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1108/1527 | |
dc.relation | https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1108/1538 | |
dc.relation | https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1108/1926 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativa | es-ES |
dc.source | Revista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 19 No. 2 (2017); 104 - 113 | en-US |
dc.source | Revista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 19 Núm. 2 (2017); 104 - 113 | es-ES |
dc.source | 1607-4041 | |
dc.subject | Cognición | es-ES |
dc.subject | lenguaje | es-ES |
dc.subject | comprensión | es-ES |
dc.subject | metáforas. | es-ES |
dc.title | Elementary School Students’ Understanding of Metaphors | en-US |
dc.title | La comprensión de las metáforas en niños de primaria | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dspace.entity.type | Publication |