Publicación:
Results of the Saber 11 Test of Social Sciences and Students Opinions: Convergences and Divergences

dc.creatorPalacios Mena, Nancy
dc.creatorRodríguez Márquez, Miguel Armando
dc.date2019-09-23
dc.date.accessioned2021-06-03T03:09:24Z
dc.date.available2021-06-03T03:09:24Z
dc.descriptionThe objective of the article is to analyze, on one hand, the results of the Social Sciences tests of the 2016 State Examination in Colombia and on the other, the students' opinions on the preparation they receive for said test within the framework of the evaluation processes of the subject. For this, a quantitative methodology was used with information from two sources: the Colombian Institute for the Evaluation of Education (ICFES) and a survey. The data was systematized using the Infostad Professional statistical program. It was determined that although these tests describe the achievement of particular levels of performance of students in the area of Social Sciences, it is necessary that these results can help to understand curricular aspects and teaching practices; this implies a shift from asking how much the students know, to asking what they know and what they are capable of doing and focusing the reflection on the pedagogical uses of the results of the exams.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este artículo es analizar, por un lado, los resultados de las pruebas de Ciencias Sociales del examen de Estado del año 2016 en Colombia y, por el otro, las opiniones de los estudiantes sobre la preparación que reciben para dicha prueba en el marco de los procesos de evaluación de la asignatura. Se utilizó una metodología cuantitativa con información de dos fuentes: el Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación y una encuesta. Los datos se sistematizaron utilizando el programa estadístico Infostad Profesional. Se determinó que, si bien estas pruebas describen el logro de niveles particulares de desempeño de los estudiantes en el área de Ciencias Sociales, es necesario que estos resultados puedan ayudar a comprender aspectos curriculares y prácticas de enseñanza; esto implica un desplazamiento en la pregunta “cuánto saben los estudiantes” a “qué saben” y “qué son capaces de hacer”, y centrar la reflexión en los usos pedagógicos de los resultados de los exámenes.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/2116
dc.identifier10.24320/redie.2019.21.e28.2116
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6354
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/2116/1794
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/2116/1795
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/2116/1845
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 21 (2019); 1 - 17en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 21 (2019); 1 - 17es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectSecondary educationen-US
dc.subjectstudent evaluationen-US
dc.subjectskills developmenten-US
dc.subjectstandardized testsen-US
dc.subjectSocial Sciencesen-US
dc.subjectEducación secundariaes-ES
dc.subjectevaluación del aprendizajees-ES
dc.subjectdesarrollo de competenciases-ES
dc.subjectexámenes estandarizadoses-ES
dc.subjectCiencias Socialeses-ES
dc.titleResults of the Saber 11 Test of Social Sciences and Students Opinions: Convergences and Divergencesen-US
dc.titleLos resultados de la prueba Saber 11 de Ciencias Sociales y las opiniones de los estudiantes: convergencias y divergenciases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones