Publicación:
The Teaching and Learning Process in Mathematics. Perceptions of Future Teachers in Southern Chile

dc.creatorFriz Carrillo, Miguel
dc.creatorPanes Chavarría, Rodrigo
dc.creatorSalcedo Lagos, Pedro
dc.creatorSanhueza Henriquez, Susan
dc.date2018-02-09
dc.date.accessioned2021-06-03T03:08:32Z
dc.date.available2021-06-03T03:08:32Z
dc.descriptionThe purpose of the study was to analyze the perceptions of first and last-year pedagogy students (n=50) regarding mathematics teaching from three dimensions: 1) mathematics as an object of study, 2) the utility of mathematics, and 3) teaching and learning mathematics. A quantitative approach was used with a descriptive-comparative design, and results show the prevalence of an understanding of mathematics as an instrumental discipline mainly supported by the use of textbooks in first-year students. This changes by the last year of studies, when cultural and communicative aspects are incorporated into mathematics, which takes on an interdisciplinary nature. No differences between groups were observed in the learning and teaching dimension of mathematics, which raises a series of challenges for teachers’ initial training.en-US
dc.descriptionEl propósito del estudio fue analizar las concepciones que poseen estudiantes de Pedagogía del primer y último año de titulación (n=50) hacia la enseñanza de las Matemáticas a partir de tres dimensiones: 1) las matemáticas como objeto de estudio, 2) utilidad de las matemáticas y 3) enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Utilizando un enfoque cuantitativo de diseño descriptivo y comparativo, los resultados demuestran el predominio de una concepción de las matemáticas como una disciplina instrumental asistida principalmente por el uso de textos escolares en los estudiantes de primer año, aspecto que es modificado en el último curso, cuando se integran elementos culturales y comunicativos de las matemáticas, así como un carácter interdisciplinario. En la dimensión enseñanza y aprendizaje de las matemáticas no se observaron diferencias entre grupos, elemento que plantea una serie de desafíos para la formación inicial de profesores.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1455
dc.identifier10.24320/redie.2018.20.1.1455
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12930/6272
dc.languagespa
dc.publisherREDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).es-ES
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1455/1607
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1455/1615
dc.relationhttps://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1455/1859
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativaes-ES
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 No. 1 (2018); 59 - 68en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativa; Vol. 20 Núm. 1 (2018); 59 - 68es-ES
dc.source1607-4041
dc.subjectFormación de profesoreses-ES
dc.subjectMatemáticases-ES
dc.subjectEnseñanzaes-ES
dc.subjectAprendizajees-ES
dc.subjectCurrículo.es-ES
dc.titleThe Teaching and Learning Process in Mathematics. Perceptions of Future Teachers in Southern Chileen-US
dc.titleEl proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Concepciones de los futuros profesores del sur de Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Colecciones