Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.12930/6045
Title: | Pensando sobre los "centros abiertos": Una contribución desde Brasil | Keywords: | Derechos de los niños;niños de la calle;ciudadanía;centros educativos. | Publisher: | REDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE). | Project: | https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/7/1133 https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/7/11 https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/7/1134 https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/7/13 |
Description: | Este artículo aborda algunos principios que se consideran básicos para el funcionamiento de un "centro abierto" en Brasil. El artículo resalta el absoluto respeto que debe haber hacia la cultura de los niños y jóvenes que viven en la calle y frecuentan el centro. Se comenta inicialmente el concepto de ciudadanía, concepto que significa un principio de trabajo en los centros abiertos. A partir de ahí, se derivan comentarios sobre el significado de otros temas como la participación, la responsabilidad, el respeto, la implicación, la identidad, la cultura y la libertad. Finalmente, se describe la metodología de trabajo de los centros abiertos. AbstractThis paper deals with some essential principles for the operation of an "open center" in Brazil. It emphasizes the thorough respect that should be kept towards the culture of children and youngsters who live in the streets and attend the center. First, the concept of citizenship is discussed, a concept that means a principle in the "open centers". Comments about the meaning of other issues are derived from that point: participation, responsibility, respect, involvement, identity, culture and freedom. Finally, there is a description of the open centers’ operational methodology.Keywords: Street children, childrens rights, homeless people, outreach programs. |
URI: | https://hdl.handle.net/20.500.12930/6045 | Other Identifiers: | https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/7 | Rights: | Derechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativa |
Appears in Collections: | Revista REDIE |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.