Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12930/6061
Title: The Civic Dimension in the Educational Development of University Students in the Spanish Context
Dimensión cívica y desarrollo formativo de los estudiantes universitarios en el contexto español
Keywords: Higher education;citizenship education;values;communication skills;European Higher Education Area.;Eduación superior;educación cívica;valores;competencias de comunicación;Espacio Europeo de la Educación Superior.
Publisher: REDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).
Project: https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/250/1282 
https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/250/411 
Description: 
In this paper we defend a view on university that fosters students' civic learning, emphasizing the benefits for their learning development and job placement process. First, we consider the opportunity that the European Higher Education Area (EHEA) has brought in order to update the matter of values in the university context and to link civic education and transversality within the same learning process. Secondly, we analyze on the one hand students' attitudes and, on the other, their interpersonal relationship and communication skills, comparing them according to the subject area of the official degrees in course of study. This is a descriptive survey study that involved a representative sample of 1,347 Spanish university students and 40 official degrees, corresponding to the five major subject areas. This statistical analysis of data allows us to state that there are substantial differences depending on the subject area, being Social Sciences students those who distinguish themselves better when showing a higher level of competence.

En este artículo se defiende una visión de la universidad como lugar propicio para el aprendizaje cívico de los estudiantes; se enfatizan los beneficios para su desarrollo formativo y su proceso de inserción socio-profesional. Se examina, en primer lugar, la oportunidad que ha supuesto el Espacio Europeo de la Educación Superior (EEES) para actualizar el tema de los valores en el contexto universitario y para conectar formación cívica y transversalidad en el mismo proceso de aprendizaje. En segundo lugar se analizan las actitudes y competencias de relación y comunicación interpersonal de los universitarios, comparándolas según el área de conocimiento de la titulación que cursan. Es un estudio descriptivo mediante encuesta, con una muestra representativa de 1,347 alumnos universitarios españoles, de 40 titulaciones, correspondientes a cinco grandes áreas de conocimiento. El análisis estadístico de los datos permite afirmar que se producen diferencias importantes según el área de conocimiento, y que son los estudiantes de Ciencias Sociales quienes marcan más distancias al mostrar un mayor nivel de competencias.
URI:  https://hdl.handle.net/20.500.12930/6061
Other Identifiers: https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/250
Rights: Derechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativa
Appears in Collections:Revista REDIE

Show full item record

Page view(s)

9
checked on Jul 3, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.