Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12930/6295
Title: Remembering Freire in Times of Change: Critical Consciousness and Education
Recordando a Freire en época de cambios: concientización y educación
Keywords: Educational change;pedagogy;awareness;educational practice;Cambio educativo;pedagogía;concientización;práctica educativa.
Publisher: REDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).
Project: https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1700/1649 
https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1700/1657 
https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1700/1878 
Description: 
The aim of the study is to analyze the contradiction that exists in studies that, while demanding changes in education, establish a supposed realism in practice as the origin of a change that, paradoxically, the school’s objects of study give credit to. Consequently, the demands for change become mere reproductions of variations that already existed. The methodology used is a hermeneutic review of Paulo Freire. A proposal is made to integrate his concept of critical consciousness (conscientização) – the process by which people are encouraged to explore reality and consciousness – into the “theory-practice” binomial. The outcome is that critical consciousness turns out be a cultural action process through which we are able to retrieve the reality of our sociocultural situation and move forward beyond the limitations of educational changes, allowing us to assert ourselves as conscious subjects and co-creators of our future.

El objetivo del artículo es analizar la contradicción de las investigaciones que, al reclamar cambios en educación, determinan un supuesto realismo de la práctica como origen de un cambio al que, paradójicamente, los propios objetos de la escuela terminan acreditando; las demandas de cambio se convierten, en consecuencia, en meras reproducciones de variaciones de lo que ya existía. La metodología utilizada es la revisión hermenéutica de Paulo Freire; proponemos integrar en el binomio teoría-práctica su concepto de concientización, es decir, el proceso mediante el cual las personas somos animadas a explorar nuestra realidad y conciencia. El resultado es que la concientización resulta ser un proceso de acción cultural mediante el cual podemos recuperar la realidad de nuestra situación sociocultural, a través del cual avanzamos más allá de las limitaciones de los cambios educativos y que nos permite también afirmarnos como sujetos conscientes y co-creadores de nuestro futuro.
URI:  https://hdl.handle.net/20.500.12930/6295
Other Identifiers: https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/1700
10.24320/redie.2018.20.2.1700
Rights: Derechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativa
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