Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12930/6057
Title: Teaching Function at University
La función docente en la universidad
Keywords: Teacher competencies;higher education;competencies based training.;Competencias docentes;educación superior;formación basada en competencias.
Publisher: REDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).
Project: https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/202/1276 
https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/202/342 
Description: 
A peremptory change in education and the higher education at universities is occurriyng. Since 60´s to date theoretical issues on the role of education are continuously on modification more rapidly than the teaching and learning practices that need more time to be realized. In this paper is presented a broad scope of main national and international organizations that propose, promote and systematize those educational changes since a half century ago and specially, those that impact the formation tendency based on competences. On other side, and not pretending be exhaustive, in this paper is highlighted a list of educational competences that teachers need to develop if they pretend to realize their teaching functions with high quality standards, mainly those related with velocity involvement as curriculum constructor.

Es inminente el cambio en el campo de la educación, en general y en la formación profesional de los estudiantes universitarios, en particular. Desde la década de los sesenta y hasta la primera del siglo XXI, los planteamientos teóricos acerca del papel de la educación se modificaron y avanzaron a un ritmo más acelerado que las prácticas de enseñanza y aprendizaje, que requieren más tiempo para implantarse. En este artículo, se presenta el panorama de algunos de los principales organismos nacionales e internacionales que realizan, promueven, captan y/o sistematizan dichos cambios y que impactan la tendencia de la formación basada en competencias. Por otro lado, se presenta una lista de competencias docentes que el profesor necesita desarrollar para desempeñar su función con la mejor calidad posible; en especial, se muestran algunas relacionadas con su participación como ejecutor del currículum.
URI:  https://hdl.handle.net/20.500.12930/6057
Other Identifiers: https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/202
Rights: Derechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativa
Appears in Collections:Revista REDIE

Show full item record

Page view(s)

9
checked on Jul 3, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.