Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12930/6060
Title: The Teaching Profession and Ethics of Care
La profesión docente y la ética del cuidado
Keywords: Teaching profession;ethics of care;applied ethics;civic ethics.;Profesión docente;ética del cuidado;ética aplicada;ética cívica.
Publisher: REDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).
Project: https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/249/1280 
https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/249/409 
https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/249/1281 
https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/249/410 
Description: 
This article deals with the teaching profession not only within the ethics of care, as understood by N. Noddings, but also as a public service and privileged scenario of applied ethics. Caring for other citizens and for real men and women is a key in ethics and a pending demand in the developed societies of our time. Therefore, it is necessary to open up public discussion on promoting caring teachers so that teachers and students acquire the skills to listen and address the interests and needs of the individuals who use education services. The methodological procedure used in the article can be none other than critical hermeneutics. It has been used to detect shared ethical principles and civic values of caring which are so needed in social life.

El presente artículo trata sobre la profesión docente en el marco de la ética del cuidado, tal como la entiende N. Noddings, y de la profesión docente, como servicio público y escenario privilegiado de la ética aplicada. El cuidado por los otros ciudadanos, hombres y mujeres de carne y hueso, es una clave de la ética y una exigencia insatisfecha en las sociedades desarrolladas de nuestro tiempo. Por lo tanto, es necesario abrir el escenario de la discusión pública sobre el cultivo docente para que el profesorado y los estudiantes adquieran las competencias de escuchar y atender los intereses y las necesidades de los sujetos usuarios de sus servicios. El procedimiento metodológico que se ha seguido es la hermenéutica crítica para detectar principios éticos y valores cívicos compartidos sobre el cuidado, tan necesario en la vida social.
URI:  https://hdl.handle.net/20.500.12930/6060
Other Identifiers: https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/249
Rights: Derechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativa
Appears in Collections:Revista REDIE

Show full item record

Page view(s)

41
checked on Jul 3, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.