Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12930/6131
Title: Measuring the Quality of Service in the Financial Area of a Public University: Development and Validation of the Instrument
Medición de la calidad del servicio en el área financiera de una universidad pública: Desarrollo y validación del instrumento
Keywords: Quality service;ISO 9001;2008;public universities;Calidad del servicio;ServPERF;universidades públicas
Publisher: REDIE es una publicación del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE).
Project: https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/560/1003 
https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/560/1014 
Description: 
This research, consisting of a descriptive study with a non-experimental design, involved an analysis to determine the validity and reliability of an instrument composed of seventeen items aimed at assessing the quality of service in the financial area of a public university by means of four variables: tangibility, reliability, responsiveness and empathy. The methodological strategy included the design of the measuring instrument; verification of the validity of content and construct; and analysis of internal consistency by means of Cronbach’s alpha. The instrument was applied to 152 users of the service, attaining a reliability coefficient of 0.943. The results show that with respect to specific concepts, the questions were clear; nevertheless we found it necessary to relocate items and rename variables, which resulted in a valid and reliable instrument for measuring the quality of service in the context under study.

Esta investigación, descriptiva con diseño no experimental, tiene como objetivo presentar el análisis de la validez y confiabilidad de un instrumento constituido por 17 ítems que evalúan la calidad del servicio del área financiera de una universidad pública mediante cuatro variables: Tangibilidad, Confiabilidad, Capacidad de Respuesta y Empatía. La estrategia metodológica contempló el diseño del instrumento de medición, la verificación de la validez de contenido y de constructo, así como el análisis de la consistencia interna a través del alfa de Cronbach. El instrumento se aplicó a una muestra de 152 usuarios del servicio obteniendo un coeficiente de confiabilidad de 0.943; los resultados revelan que los ítems tienen buena claridad en relación al concepto específico, no obstante, se precisó la reubicación de los ítems y renombramiento de variables resultando válido y confiable como instrumento para medir la calidad del servicio en el contexto estudiado.
URI:  https://hdl.handle.net/20.500.12930/6131
Other Identifiers: https://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/560
Rights: Derechos de autor 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativa
Appears in Collections:Revista REDIE

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